Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Stare pamięcie SDRAM DIMM 168pin 3,3V 133MHz a chipset 82430TX,

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Stare pamięcie SDRAM DIMM 168pin 3,3V 133MHz a chipset 82430TX, obługa pamięci 133MHz na magistrali 66MHz
From: "jedrek" <wonzespamem@w.on>
Date: Tue, 9 Nov 2021 12:54:35 +0100
Czy pamięć SDRAM DIMM Kingston KVR133X64C2 będzie gadać z chipsetem 82430TX?
Według tego co czytam chipset ten obsługuje do max 256MB RAM-u.
https://www.anandtech.com/show/72/6

A jak patrzę w specyfikację tej pamięci
https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/115924/ETC1/KVR133X64C2/256.html
To może ona pracować z zegarem od minimum cyklu 7,5ns (co odpowiada 133MHz) do najwolniejszego 1000ns (gdybam, że w cyklach dłuższych niż 1000ns zaczyna taka RAM gubić dane, bo za wolno odświeżanie?) co odpowiada taktowaniu 1MHz czyli dedukuję, że na taktowaniu 66MHz powinna bezproblemowo gadać. Pamięci np. 64MB dedykowane jako 100MHz gadają u mnie z tym chipsetem bez problemu na domyślnym 66MHz, na płycie siedzi zabytek procesor Intel MMX 166MHz. Pytanie dotyczy ściśle pamięci 133MHz pracujących potencjalnie jako 66MHz, a nie że mam wstawiać wolniejsze pamięci. Tak się bawie edukacyjnie starociami i naszło mnie takie pytanie (gdybym miał na składzie to bym w locie sobie przetestował), a że nie mam, a bez sensu w ciemno nabywać i potem zwracać, to może ktoś rzuci światło na sprawę.
A płyta to taka poczciwina z połowy lat 90:  A-Trend ATC-5000
https://www.win3x.org/uh19/motherboards/7
https://www.win3x.org/uh19/public/motherboard/manual/atc5000-5f200f9f3179f890051393.pdf

W instrukcji owszem wynika, że 256MB obsłuży ale przy obsadzie dwóch DIMM-ów jako 2x 128MB RAM. Czy może być tu pułapka, że w jednym listku RAM 256MB nie będzie w stanie gadać, bo płyta przewiduje max 128MB na slot? Zależne od samej płyty, czy raczej to ściśle definuje chipset płyty? Czy raczej kwestia taka, że nie bylo wtedy większych pamięci i płytę zbytnio nie interesuje czy jej max wielkość RAM jest w jednym listku czy rozbita na 2 mniejsze pamięci?

Taka pewna analogia, gdzie dla nowszych generacji płyt z pamięcia DDR2 (np. Gigabyte GA-M56s-s3) w dokumentacji producenta dla obsługiwanych RAM-ów były moduły max 1GB w tabelce (zapewne nie produkowali większych wtedy w jednym listku), a w praktyce z 10 lat później taka płyta nie miała problemu jak się wstawiło moduły 2GB w jednym listku, a niektórzy nawet 4GB wstawiali na slot - jak takie dostał w DDR2 (bo są rzadkie edycje 4GB na listek dla DDR2 będące w dodatku kompatybilne z danym chipsetem), gdzie płyta była definiowana jako max RAM 16GB.