Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Raid 5 z kaleką redundancją

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Raid 5 z kaleką redundancją
From: Dominik 'Rathann' Mierzejewski <_wstaw_nick_@greysector.net>
Date: Tue, 20 Jul 2021 11:50:19 +0000 (UTC)
Date: Tue, 20 Jul 2021 06:24:45
From: Marcin Debowski
> Mam taki duży wolumin liniowy. Składa się on obecnie z
> 4x 4TB
> 1x 8TB

> Zastanawiam się od pewnego czasu nad zrobieniem na nim kalekiej
> redundacji na bazie Raid 5 z jednostką np. 2TB. Na pierwszy rzut oka
> nie ma to rzecz jasna sensu, bo jak w pioruny pojdzie cały fizyczny
> dysk to i tak pozamiatane.

> Z drugiej strony: (1) dyski mechaniczne zwykle nie umierają
> natychmiastowo i w całości, więc jak się np. taki fizyczny 4TB zacznie
> się sypać to szansa, że odbuduję macierz wsadzając nowe 2/4TB jest
> [...]

Generalnie należy unikać mieszania różnych dysków w RAIDach. Ale jeśli
już bardzo chcesz, to zrób RAID-5 na 4x 4TB i połowie 8TB, a resztę 8-ki
sobie wykorzystaj do czegoś innego.

Ja np. na 2x 4TB i 3x 3TB zrobiłem RAID-5 (na 5x 3TB) i RAID-1 na 2x
1TB. Oryginalnie było 5x 3TB, ale dwa padły i zostały wymienione na 4TB,
więc szkoda było marnować dodatkowy 1GB.

Minusem będzie na pewno niższa wydajność takiej kombinacji.

Pozdrawiam,
Dominik
--
Fedora   https://getfedora.org  |  RPM Fusion  http://rpmfusion.org
There should be a science of discontent. People need hard times and