Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] ThinkPad x201 wyłączył się

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] ThinkPad x201 wyłączył się
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Fri, 11 Jun 2021 16:24:03 +0200
Mam trochę już leciwego laptopa ThinkPad x201. Pomimo swojego wieku doskonale sprawdza się w codziennych zastosowaniach, zwłaszcza że do bardziej wymagających prac mam znacznie mocniejszego desktopa. Dzisiaj po raz kolejny zaobserwowałem jednak pewien niepokojący objaw - komputer sam się wyłączył. Nie zamknął systemu, ale zupełnie wyłączył w jednej chwili. Nie pamiętam już dokładnie ile razy się to zdarzyło - powiedziałbym, że może dwa, góra trzy razy w ciągu ostatnich sześciu miesięcy (wliczając ten dzisiejszy incydent).

Co do szczegółów:
1) Trudno jest mi ocenić po tak małej próbce, ale chyba za każdym razem działo się to, gdy komputer był odłączony od zasilacza i pracował na baterii. 2) Bateria ciągle trzyma kilka godzin przy lekkiej pracy (pisanie, www, ssh).
3) Bateria w momencie wystąpienia tej usterki miała jeszcze sporo ładunku.

Można jakoś ustalić listę możliwych przyczyn i dalej debugować problem? To raczej wskazuje na baterię, czy coś z komputerem? Jeśli komputer, to istnieje szansa na w miarę łatwą naprawę?

Baterię do tego modelu ciągle można kupić, a w razie awarii samego komputera za niewielką kwotę mógłbym kupić "kadłubek" i przełożyć do niego RAM i SSD, ale w miarę możliwości preferuję naprawianie sprzętu, a nie wyrzucanie. ;)