Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Więcej niż 1 GbE

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Więcej niż 1 GbE
From: netx <nospam@gazeta.pl>
Date: Thu, 10 Jun 2021 00:17:18 +0200
W dniu 09.06.2021 o 22:44, Roman Tyczka pisze:

Położyłem sobie w domu sieć Ethernet, użyłem kabli kat 6.
Mam kilka urządzeń z interfejsami 1Gb, ale domowy serwer i mój komp mają interfejsy 2.5Gb. Z kolei router ma porty 1Gb a łącze zewnętrzne to marne 20Mb.

Też mam dwa urządzenia z portami 2.5Gb RJ45 (NAS i laptop), ale oprócz tego funkcjonuje u mnie Wifi ax 2.4Gb/s

I teraz się zastanawiam:

- czy gdy przed router wrzucić switcha np. 5Gb, dzięki czemu serwer oraz mój komp uzyskają połączenie 2.5Gb, to nie będzie jakichś innych problemów natury sieciowej?

Ja bym spróbował. Chyba że nie chcesz ryzykować kasy, ale ryzyko że nie zadziała wydaje się małe. Ewentualnie możesz chyba zgodnie z prawem odesłać switcha w ciągu 14 dni od zakupu - w celu odzyskania kasy. Ja w tej chwili mam switcha 1Gb przed routerem i wszystkie urządzenia brykają. Wszystkie urządzenia się widzą, a w każdym razie nie spotkałem się aby któreś się nie widziały. Tylko NASa mam podpięty bezpośrednio do routera na 2.5Gb (router ma takie gniazdko) i ten NAS też jest w pełni "widoczny".

- czy przeskok z 1Gb na 2.5Gb realnie oznacza ponad dwukrotne zwiększenie transferu? (pomijam ewentualny problem transferu danych z dysku, pytam o wydolność sieci)

Tak, ale dla transferu dużych plików, bo przy małych czasy dostępu zjedzą transfer.

- czy są jakieś małe (4 porty) i niezbyt drogie switche 2.5 lub 5 Gb godne polecenia? Szukałem, ale albo drogie, albo mnóstwo portów i przez to... drogie :-)

Ja znalazłem tylko "Switch QNAP 2.5GBE QSW-1105-5T" na znanym portalu aukcyjnym, ale odpuściłem zakup ponieważ laptopa mam blisko routera i <pochwale się> wyciąga po Wifi 150-170MB/s. </>. Może gdyby dyski w NAS były szybsze byłoby bliżej 2Gb/s.