Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Zabronienie bootowania

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Zabronienie bootowania
From: heby <heby@poczta.onet.pl>
Date: Wed, 3 Mar 2021 17:24:09 +0100
Cześć.

Sytuacja:

1) komputer kilkuletni
2) włożona karta PCI-e z miejscem na dysk NVME.
3) W biosie nie ma opcji bootowania z NVME
4) Ale dysk NVME ma swój bios i pozwala na bootowanie

Bangla, startuje z NVME.

5) podpinam dysk mechaniczny
6) komputer chce z niego wystartować
7) jesli wyzeruje pierwszy blok dysku mechanicznego to wystartuje z NVME, bo nie znalazł innego urządzenia

Teraz: jesli ustanowie jakiekolwiek partycje na dysku mechanicznym to natychmiast komputer chce z niego wystartować, olewajac NVME. Ba, wystarczy samo istnienie GPT, będzie starał sie z niego wystartować zamiast NVME.

Ponieważ nie mogę przestawić kolejności w BIOSie, dysk NVME nie jest widoczny w liście urządzeń do kolejnosci startowania, jedyne co mogę to ukartupić pierwszy sektor dysku mechanicznego tak, aby nie był bootowalny, ale miał partycje.

Do dyspozycji cokolwiek. Linux/Windows. Jak uszkodzić pierwszy sektor aby dalej miał partycje GPT ale nie był brany przez BIOS pod uwagę do wystartowania.

Zaznaczam że dysk staje się bootowalny przez sam fakt użycia np. gparted. Bez żadnej partycji aktywnej, brany jest przez BIOS jako startowy jeśli tylko gparted zainicjiuje go do trybu GPT.

Jakimś narzędziem, bez psucia partycji, mogę go "odbootować"?

PS. To poważny problem. Domowy serwer proxmox z takim dyskiem nie startuje, a dysk może zmieniać jeden z klientów, do woli. Securyty breach ;)

PS2. No dobra, dysk jest pusty wieć mogę to zrobić inaczej. Konkretnie mogę użyć parted, który robi tylko partycje i nie czyni dysku bootowalnym. Ale pytam na przyszłość, kiedy będę zmuszony zrobic to na żywych danych.