Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] ssd sata vs nvme

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] ssd sata vs nvme
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Sat, 02 Jan 2021 01:36:39 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 1 Jan 2021 22:06:28 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <rso2sl$l0f$1@dont-email.me>
 od ToMasz <tomasz@poczta.fm.com.pl>  :
>witam
>przydał by mi się większy dysk ssd. po ostatnim wątku dotyczącym dysków
>nvme, zastanawiam sie nad porównaniem dysków sata i nvme. wg danych
>producenta, nvme jest 3-5 razy szybszy. tendencyjne testy, czy
>rzeczywiście tak jest? Próbowałem porównać markowego ssd sata do adata
>nvme, ale nie portrafię. niby banał, ale 3 lata różnicy w dacie
>produkcji,  powodują że wykorzystano inne narzędzia do testowania. za
>mało wiem, żeby coś mądrego z nich wywnioskować. pytanie do tych osób
>które mają nvme. czy jest widoczna róznica, przyrost prędkości po
> [...]

Podstawowa kwestia, dla responsywności systemu liczą się małe transfery o
rozmiarze 4K z
kolejkami QD1, QD2 i QD4, Anandtech to ładnie podaje przy testach:
https://www.anandtech.com/show/14601/the-kingston-kc2000-ssd-review/5

Dla wielkich plików transfery mogą być spore przez pewien czas, a po
zapełnieniu pSLC
cache robi się tragedia(kilkukrotny spadek,na wykresach to widać, najgorszy to
660p
Intela, QLC):
https://www.anandtech.com/show/14601/the-kingston-kc2000-ssd-review/8

Oczywiście widać różnicę na plus(sama magistrala sporo daje), ale trzeba wybrać
sobie
dysk, który jest dobry dla małych, a przy dużych transferach po pewnym czasie
nie robi
się wolny jak standardowy HDD(czyli generalnie unikać dysków QLC, bo te dyski
średnio
nadają się na dyski systemowe), jeszcze przykłady:

https://www.anandtech.com/show/16310/the-corsair-mp400-1tb-qlc-nvme-ssd-review/4
https://www.anandtech.com/show/16310/the-corsair-mp400-1tb-qlc-nvme-ssd-review/2

No i trzeba brać pod uwagę system, W10/W8.1 NVME obsługuje natywnie, W7 wymaga
sterownika, a instalacja W7 na nowszych płytach/procesorach może być mocno
upierdliwa(lub
wykluczona).