Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Identyfikacja wadliwego dysku w NAS

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Identyfikacja wadliwego dysku w NAS
From: Adam <a.g@poczta.onet.pl>
Date: Fri, 18 Dec 2020 12:36:50 +0100
W dniu 2020-12-18 o 00:14, netx pisze:
NAS Asustor/Nimbustor 4 z dostępem do powłoki. Są w nim m.in. dwa dyski WD RED w RAID/mirror. Czasem (rzadko ale jednak) NAS jest wyłączany i wtedy jeden z dysków na samym końcu wyłączania wydaje irytujący mnie dźwięk jakby jakś wirująca część spowalniała, taki jakby gwidzd od wysokich tonów do niskich po czym o ile zapamiętałem jest głuchy dźwięk. W każdym razie dźwięk jest niepokojący i pozostałe dyski nie wydają takich dźwięków przy wyłączaniu. Chciałbym wyjąć ten wadliwy dysk i odesłać do WD albo puścić na OLX (gwarancja WD jest ważna), jednak tu pojawia się zagadnienie: jak zidentyfikować w której kieszeni jest ten wadliwy dysk? Najlepiej aby w trakcie identyfikacji nie posypał się RAID, bo nie chcę go odbudowywać dopóki nie będę miał nowego dysku na podmianę. W szczególności nie chciałbym wylądować z tym wadliwym dyskiem w działającym NAS, a wyjętym sprawnym. Smarty na ile rozumiem nie wykazują Relallocated Sectors/Pending/CRC etc. Temperatury dysków w normie. Backup mam. Jak najłatwiej zidentyfikować w której kieszeni jest ten wadliwy dysk, nie rozwalając RAIDa (bo nie chcę go na razie odbudowywać - chyba

Jeśli SMARTy są prawie identyczne, to pozostaje albo od "starego" mechanika samochodowego pożyczyć stetoskop, albo poszczególne dyski podpinać pod zasilacz PC. Ale tylko zasilanie, bez sygnału.

Można dla pewności podpiąć zasilanie + sygnał (o ile to SATA a nie SAS) i z poziomu PC odczytać full SMART.

odbudowywuje się od razu cały RAID? tzn cały dysk się kopiuje?)

Odbudowuje się przestrzeń - w znanych mi macierzach RAID3 i wyższych dysk jest traktowany jako przestrzeń/wolumen itp. Nic się nie kopiuje, jest odbudowa macierzy. Kopiowanie to tylko w RAID1 i miksach, typu 1+0, 0+1, 5+1, 6+1 itp.

Sam mam problem, bo w moim STBP200 padły na raz dwa dyski z czterech ustawionych w RAID5. Oba padnięte to Seagate, żywe to WD. Wszystkie serii Enterprice. Z czego jeden Seagate rzeczywiście padł (chyba elektronika), natomiast drugi jednak badal działa prawidłowo, ale NAS nie widzi zdegradowanego RAID, tylko widzi trzy osobne dyski. Głupi Seagate :(

A kolejny problem to to, że na dyskach jest kilka małych partycji i jedna duża. Nie wiem jeszcze, w jakim formacie, na razie żaden ze znanych mi nie podpasował, bo chciałem całość macierzy przenieść na wirtualkę i spróbować posklejać.

Ma ktoś doświadczenia z taką zabawą?

--
Pozdrawiam.

Adam