Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Identyfikacja wadliwego dysku w NAS

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Identyfikacja wadliwego dysku w NAS
From: netx <nospam@gazeta.pl>
Date: Fri, 18 Dec 2020 00:14:08 +0100
NAS Asustor/Nimbustor 4 z dostępem do powłoki. Są w nim m.in. dwa dyski WD RED w RAID/mirror. Czasem (rzadko ale jednak) NAS jest wyłączany i wtedy jeden z dysków na samym końcu wyłączania wydaje irytujący mnie dźwięk jakby jakś wirująca część spowalniała, taki jakby gwidzd od wysokich tonów do niskich po czym o ile zapamiętałem jest głuchy dźwięk. W każdym razie dźwięk jest niepokojący i pozostałe dyski nie wydają takich dźwięków przy wyłączaniu. Chciałbym wyjąć ten wadliwy dysk i odesłać do WD albo puścić na OLX (gwarancja WD jest ważna), jednak tu pojawia się zagadnienie: jak zidentyfikować w której kieszeni jest ten wadliwy dysk? Najlepiej aby w trakcie identyfikacji nie posypał się RAID, bo nie chcę go odbudowywać dopóki nie będę miał nowego dysku na podmianę. W szczególności nie chciałbym wylądować z tym wadliwym dyskiem w działającym NAS, a wyjętym sprawnym. Smarty na ile rozumiem nie wykazują Relallocated Sectors/Pending/CRC etc. Temperatury dysków w normie. Backup mam. Jak najłatwiej zidentyfikować w której kieszeni jest ten wadliwy dysk, nie rozwalając RAIDa (bo nie chcę go na razie odbudowywać - chyba odbudowywuje się od razu cały RAID? tzn cały dysk się kopiuje?)