Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Funkcja TRIM dla dysków SSD, a win XP

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Funkcja TRIM dla dysków SSD, a win XP
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Tue, 10 Nov 2020 19:40:18 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 10 Nov 2020 18:40:00 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <5faad070$0$521$65785112@news.neostrada.pl>
 od Krystek <spamtrap@krystek.art.pl>  :

>Wszystkich dysków SSD się to tyczy? A co z nowymi, które mają Auto-TRIM
>i Auto-Garbage? Np. taki? -
><https://www.samsung.com/pl/memory-storage/sata-ssd/860-evo-sata-3-2-5-inch-ssd-250gb-mz-76e250b-eu/>
>
>Na fali modernizacji obecnego sprzętu zastanawiam się też nad SSD-kiem
>do netbooka z Win XP.

Pierwsze słyszę o czymś takim, to pewnie bełkocik marketingowy.
Jak system nie obsługuje TRIM(garbagecollector musi być w firmware dysku, bo
bez niego
dyski byś wymieniał co dwa tygodnie), to nic tego nie zrekompensuje.
Z tego co wiem, były próby pisania firmware do SSD(chyba Crucial), który to
firmware
potrafił rozpoznawać system plików jaki jest na dysku, MFT oraz granice
partycji, w takim
przypadku możnaby zaryzykować analizę(w samym firmware) wolnych klastrów i
wykonać na tej
podstawie TRIM, ale to raczej zbyt wielkie ryzyko utraty danych.

>I pewnie dobrze by było zrobić zapas wielkości 20% dostępnej do zapisu
>powierzchni? Jako, że dyski po przekroczeniu 80% pojemności potrafią
>mocno zwolnić.

Zostawić 30% wolnego poza partycjami(a nawet więcej) i po krzyku, lub postawić
małego
Linuksa czy W10 i robić TRIM manualnie(konsolowy Linux powinien być malutki),
można też
coś małego na pendrajwa wrzucić.
Na jednym komputerze z Revodrive mam 30% wolnego - RevoDrive nie obsługuje TRIM.

Tak na marginesie, kilka dni temu mój MX500 1TB ni z tego ni z owego zniknął
sobie z
systemu i managera urządzeń, padły otwarte aplikacje, już byłem pewien, że dane
poszły
się opalać, ale na szczęście nie...

Dysk wpięty mam po Esata-p, ponowne wpięci e fizyczne dysku - działa
kilkanaście sekund i
znika(sprawdzane na kilku komputerach), ale co któreś wpięcie działa dość
długo, 1-3
minuty, co mi wystarczyło na sukcesywne zgrywanie danych, jak dysk znikał, to go
wypinałem i ponownie wpinałem po czym przenosiłem porcje danych(było tego do
przenoszenia
coś koło 180 GB).
Co najdziwniejsze, im mniej zostawało danych do przeniesienia(nie kopiowałem a
przenosiłem) tym dłużej dysk pracował do kraszu, w końcu, jak zostało tych
danych jakieś
30 GB to dysk przestał znikać i pracował poprawnie(było kilka błędów w plikach,
ale to
naprawił chkdsk z W10). Smart czysty, zero reallokacji, zapisów mniej jak 4TB,
nie
rozumiem tego znikania, błąd firmware? Błąd systemu operacyjnego? Prawie cały
dzień z tym
walczyłem, ale odzyskałem(chyba) wszystko.
Na wszelki wypadek poszło secure erase, a dysk chwilowo działa bez błędów.
Inna sprawa, że ja ten dysk potrafiłem wypiąć na żywca jeśli system nie
potrafił go
odmontować, przed "awarią" usunąłem z niego jakieś 300GB plików i zrobiłem
retrim z W10
po czym wypiąłem go bez odmontowania.
Obstawiam błąd firmware, ale nie mam na to dowodów(to znikanie z managera
urządzeń może o
tym świadczyć), jak to jeszcze raz wystąpi, to chyba nie obejdzie się bez
zgłoszenia
ewentualnego błędu do producenta.