Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] SSD - wpływ zajętego miejsca

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] SSD - wpływ zajętego miejsca
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Fri, 10 Jul 2020 20:13:57 +0200
Wcale nie przypadkiem, dnia 10 Jul 2020 17:05:03 GMT
 doszła do mnie wiadomość  <5f089fbf$0$526$65785112@news.neostrada.pl>
 od pueblo <nomail@nomail.pl>  :
>Witaj pioruns, 10 lip 2020 w

>Dlatego napisałem, że OS będzie mieć problemy

Może boleć, nawet HDD -> dyski SMR:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Shingled_magnetic_recording

>Dla jasności. Miałem na myśli wykorzystanie całej pojemności dostępnej
>dla użyt. na system plików i pilnowanie żeby jej nie zapełnić powyżej
>80%. W sumie nawet nie pomyślałem, że można po prostu zostawić jakiś
>procent niespartycjonowany.

Lepiez jest zostawić jakiś obszar niespartycjonowany, jest wtedy gwarancja, że
obszar
będzie składał się z całych wolnych bloków(blok podzielony jest na strony o
wielkości
4-16KiB) wobec czego zapis blokowy będzie szybszy(w obrębie strony występują
wolne bloki
jeden za drugim, nie trzeba skakać z zapisami po odległych stronach).

> [...]
>Ale jakoś nie wychwyciłem nic odnoście konieczności bądź jej braku
>pzostawienia w ten czy inny sposów jakiegoś % wolnej przestrzeni.
>Mama rozumieć, że to oczywista oczywistość? Czy zależy właśnie od klasy
>sprzętu?
>W międzczasie dowiedziałem się o istnieniu Over-provisioning
>https://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#Over-provisioning
>
>I tu mi przyszło głupie pytanie do głowy - dlaczego są pojemności typu
>240, 250, 256? Czy np. dysk 240 ma tę samą realną pojemność co 256, tylko
>ma więcej wolnej przestrzeni (Overprovisioning) zostawionej przez

Oczywiście, producenci dają różne OP i różne ilości sektorów zapasowych.
Poza tym firmware też ma swoje tabele danych, czasami dość spore, które to
tabele powinny
znajdować się w obszarach zarezerwowanych, wyłączonych z przechowywania danych
usera(przykładowo tabele wykorzystywane przez FTL, normalnie wczytywane do RAM
kontrolera
SSD i uaktualniane po każdym zapisie, tak w uproszczeniu, bo jest wiele tabel
FTL aby
dysk nie musiał zapisywać na flash jednej, ogromnej tabeli, tylko małą tabele
opisującą
obszar, do którego trafił zapis).

>To świetnie. Czy w ssd też jest tak, że jest jakaś pula komórek(bad
>sectorów), które mogą być do wyczerpania tej puli podmienione?
>A propos bad sectorów i smart. Nadal nie wiem, czy jeśli dysk hdd
>raportuje realokowane sektory, to znaczy, że ta niewidoczna pula
>zapasowych się wyczerpała, czy każde takie zdarzenie. To nie jest takie
>pewne, bo chyba nawet jak Smart pokazuje realokację, to bywa że pełny
>skan dysku jest czysty i nie pokazuje badów.

HDD raportuje reallokowane sektory zawsze, bez względu na ich ilość, sektorów
zapasowych
może być kilka tysięcy, sektory złe zapisane są w dwóch tabelach, fabrycznie
złe, które
pojawiły się w czasie produkcji i w drugiej te, które wysiadły w czasie
eksploatacji u
usera.
Translator sięga do tych tabel i podstawia adresy dobrych sektorów przy
zapisie/odczycie(jeśli wystąpiła reallokacja i sektor jest przeadresowany, to
te tabele
zawierają adresy fizycznego sektora złego i adres odpowiadającego mu sektora z
puli
zapasowej).
Wszystko to jest sporym uproszczeniem, bo sprawa nie jest tak prosta, firmware
dysku HDD
czy SSD to często kawał skomplikowanego kodu.