Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Postrzeganie barw

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Postrzeganie barw
From: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>
Date: Tue, 26 May 2020 14:19:31 +0200

"Paweł Pawłowicz" 5ecc3205$0$17341$65785112@news.neostrada.pl

Zauważ, że większość kobiet ma dwa różne allele w miejscach
R na obu chromosomach i dwa różne allele w miejscach G na
obu chromosomach. Receptor B wszyscy mamy identyczny.

Dlaczego B nie ewoluuje w ogóle a:
 - pomiędzy poszczególnymi R są takie różnice, że dają dodatkowe informacje?
 - pomiędzy poszczególnymi G są takie różnice, że dają dodatkowe informacje?

R i G szaleją ewolucyjnie a B stoi w miejscu!?

Przeczytaj, co napisałem na początku. B nie stoi w miejscu.

Początek:
    "Paweł Pawłowicz" 5ec8e21e$0$550$65785112@news.neostrada.pl

    > ważniejsze było widzenie w ciemnościach. Nastąpiła delecja genów
   > receptorów G i B. Czułość receptora U przesuwała się w stronę dłuższych
    > fal, i w końcu powstał z niego współczesny receptor B.

Teraz:
    "Paweł Pawłowicz" 5ecc3205$0$17341$65785112@news.neostrada.pl

Na oko jednak stoi, skoro wszyscy mamy identyczny.

Nie tak bardzo, skoro jego charakterystyka przesunęła się o około 100nm w stronę dłuższych fal. Czytałem publikację, której autorzy majstrowali coś w genach kodujących receptory. Wyszło im, że uszkodzenie receptora R powoduje, że zwierzęta doświadczalne (myszy?) miały problemy z odnalezieniem żywności, ale jakoś dawały sobie radę. Uszkodzenie B jest letalne. Generalnie, im gen jest ważniejszy dla życia, tym wolniej zmienia się w czasie. Dlatego ewolucjoniści badający filogenezę tak lubią oksydazę cytochromową, jest to enzym absolutnie kluczowy dla wszystkiego, co oddycha tlenem. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, poszukaj sobie w literaturze. Ale raczej w bibliotekach, w sieci jest straszny śmietnik. Omijaj też literaturę z ubiegłego wieku, to są dość nowe dane. Temat leży dość daleko od moich zainteresowań. Jestem, co prawda, członkiem zespołu zajmującego się inżynierią genetyczną, ale w kontekście poprawy wartości funkcjonalnych żywności. Dodatkowo jestem chemikiem, zajmuję się analityką, nie biologią molekularną.

P.P.