Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Router gsm do FTTH

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Router gsm do FTTH
From: pueblo <nomail@nomail.pl>
Date: 06 May 2020 12:32:34 GMT
Witaj Adam, 06 maj 2020 w news:r8u0al$agr$1$Adam@news.chmurka.net
napisałeś/aś:

> Jest jeszcze jeden aspekt własnego "świetlanego" routera: gdyby się
> coś działo, to dostawca internetu może zwalać problem na obcy (dla
> niego) sprzęt. Natomiast jeśli jest modem, to łatwo zdiagnozować, z
> czym jest problem.

Tak sobie głośno teraz pomyślę. Z jednej strony wydaje się oczywiste
(chyba), że router to nie jest urządzenie do odbioru internetu od ISP i
większość z tych urządzeń ma jeszcze w sobie jakiś modem.
Wydaje mi się, że w zależności od dostawcy może niekoniecznie musi to być
modem optyczny.
Bo może być tak, jak ja mam - światłowodowe łącze, ale na końcu modem
kablowy - albo jak pisał wcześniej MF - modem telefoniczny(zdaje mi się,
że Netia tak też robi) i RJ-11
Z drugiej strony eksperci na morele piszą:
"Router dla światłowodu powinien zostać wykonany w technologii xDSL. Mowa
o urządzeniach, które zostały wyposażone w złącze typu RJ-45, które
pozwoli na szybkie podłączenie, a także zagwarantuje odpowiednią prędkość
przesyłu danych. Da nam to gwarancję, że wszystko będzie funkcjonowało w
sposób prawidłowy."
https://www.morele.net/wiadomosc/jaki-router-do-swiatlowodu-wybrac-
sprawdz-ktory-bedzie-najlepszy/13806/
Chyba, że jest to z ich strony skrót myślowy i oczywiste jest, że żaden z
tych routerów xDSL sam nie da rady zdekodować sygnału światłowodowego i
prze routerem musi być inne urządzenie. Np. Orange
https://www.orange.pl/kid,4002325158,id,4002325159,title,modemy-i-
akcesoria,article.html
Przy Funbox 2.0 i Livebox 3.0 daje terminal FTTH z którego idzie kabel
właśnie do portu WAN tych urządzeń.
No i teraz kluczowe pytanie. Czy jest możliwe, żeby internet
światłowodowy został dostarczony do odbiorcy w taki sposób, że nie
potrzebuje on żadnego modemu i wystarczy router z portem WAN?

No to zapytam o ten WAN. Jest to jedyne rozwiązanie jeśli chce się
połączyć kablowo modem z routerem albo r-r, gdzie jedno z urządzeń
odbiera internet od ISP i "przekazuje" drugiemu? Zagadza się?
Pytam, bo sporo tych routerów do GSM nie posiada nic oprócz portów LAN.
Więc jeśli, to urządzenie miałoby się jakoś bardziej w przyszłości
przydać, to niech już lepiej znajomy wybierze coś z portem WAN.