Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Router gsm do FTTH

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Router gsm do FTTH
From: Marcin Debowski <agatek@INVALID.zoho.com>
Date: Mon, 04 May 2020 23:31:09 GMT
On 2020-05-04, pueblo <nomail@nomail.pl> wrote:
> Znajomy mi mówi, że chce kupić jakiś "dobry" router do GSM, żeby
> potem, jak przyjdzie pora nadawał się do światłowodu. Ja jakoś tak
> powątpiewałem, czy to tak zadziała, czy poprostu podłączy światłowód
> bezpośrednio do tego routera, ale sam nie wiem. Jak podłączają
> światłowód? Normalnym RJ-45 do portu WAN? Sam mam taki paraświatłowód
> - para, bo z Vectry i z klatki idzie do mieszkań koncetrykiem do
> routera.

Co to jest ten router do GSM? Taki co daje możliwość użycia modemu GSM
lub ma wręcz złącze do karty SIM? Znaczy chce na razie używać Internetu
komórkowego a potem wykorzystać jako normlany domowy router jak mu
podłączą światłowód i żeby miał jeszcze optyczny port?

Kombinacja GSM z routerem optycznym nie ma za dużo sensu i wątpię aby
była łatwo dotepna w opcji "gotowa do użytku". Kombinacja zwyklego
routera ze światłowodem jest dość czesto spotykana, np. Huawei HG8244H
własnie do domowej kablówki, lub dziesiątki innych z portami typu SFP
(np. Mikrotik RB760iGS), ale kupowanie tego (na "bo w przyszłości") nie
ma sensu bo sprzęt umożliwiający połączenie światłowodu z siecią domową
to domena tego kto dostarcza usługę. Kupowanie czegoś samemu, to wręcz
proszenie się o kłopty, bo każdy dostawca ustawia router od strony WAN
po swojemu.

Nb. na jakimś nieco bardziej rozbudowanym Routerboard wspomnianego
Mikrotika powinno dać się pożenić GSM z siecią optyczną w jednym
urządzeniu.

--
Marcin