Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] RAMdyski na DDR3 czy DDR4

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] RAMdyski na DDR3 czy DDR4
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Mon, 30 Mar 2020 20:06:08 +0200

"heby" r5t6jq$v9a$1@dont-email.me

To się RAM nazywa. Masz to podpięte bezpośrednio do CPU.

CPU w mym laptopie nie zobaczy ani DDR3, ani więcej niż 4 GiB.
Mam 2 sloty DDR2 po 2 GiB -- i więcej nie mogę tu wstawić.

Dysk taki wymagał by zasilania non-stop
Co w tym strasznego?

Utrata danych.

Tymczasowych?... Głównie śmieci?

Zapewnienie że dysk będzie zasilany non-stop jest mało prawdopodobne

Nie zależy mi na tym.

w praktyce. Cokolwiek, wliczając w to potknięcie się
usera  o kabel, nie powinny powodować utraty danych.

Potknięcie myślowe powoduje niepotrzebne/nadmiarowe
kasowanie -- tak straciłem niedawno dwie partycje systemowe.

W dodatku OS cacheuje dane
Wyłączam to, by nie mieć problemów w razie padu.

Innymi słowy zamieniasz siekierkę na kijek.

Nie mogę keszować wybiórczo na jednym dysku.
Mogę keszować wszystko na danym dysku albo nic.
Do tego w Win dwustopniowo -- na każdym dysku.

Wolnośc jest, masz prawo zamieniać niewielkie problemy w razie padu na znacznie
gorsze problemy w razie padu.

Wyłączyłem (raczej skrajnie ograniczyłem) systemowe keszowanie
na HDD i SSD właśnie dlatego, że chciałem zminimalizować efekty
padu. Na RAMdysku miałbym to, czego utrata nie jest bolesna.

Cache systemu jest opróznianie w momencie padu zasilania, resztkami sił baterii
lub energią zgromadzoną w talerzach.

Baterii starcza na ułamek sekundy zaś energii talerzowej nie
można wykorzystać. Nowy akumulator kosztuje kilka dych pln.

- nie widzi bezpośrednio więcej niż 2 razy 2 GiB DDR2

Czas go zmienić.

Co zmienić? -- qpić kolejny laptop?
Mam obok tego jeszcze dwa inne, ale z tego też chcę korzystać.

- ma (niezbyt potrzebny) napęd CDVD PATA

A więc tym bardziej nalezy go zmienić bo brzmi to jak coś grubo
poniżej 2008 roku.

Qpiony w połowie sierpnia 2008 r. -- mechanicznie mocno
wyeksploatowany, ale nadal sprawny.

Czyli obecnie bezuzyteczne nawet do przeglądania porno.

Użyteczny -- W10 pracuje poprawnie; 32WXP przydaje
się do kilku zadań, do których W10 jest taki sobie.

- ma słaby CPU dla W10, lecz taki dysk byłby
 mile widziany na SWAP czy TMP, o ile byłby tani.

Czas zmienić komputer.

Mam zdanie odrębne. ;)

Stosowna przelotka, poza absurdalną zbędnością, do tanich nie będzie należeć bo
jest absurdalnie zbędna.

Kiedyś były przejściówki dające nibydysk z DDR2.

-=-

Wrzucenie na takie coś całej partycji W10 jest kosztowne,
ale dałoby szybkości trudne do osiągnięcia innymi metodami.
Przy okazji taki dysk nie zużywałby się tak, jak SSD.

- wysoka cena (~500 pln? za partycję z 64W10 -- zapewne dałoby się znacznie
taniej)
+ bardzo dobra wydajność (małe opóźnienia i szybkie transfery)
+ brak zużycia znanego z SSD (można zapisywać praktycznie bez końca)
+ brak mechaniki

Ale na moje potrzeby takie coś byłoby dobre, o ile byłoby tanie.

--
.-.