Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jak zdiagnozowac powod "zwisu"? Przejdź na Linuxa

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jak zdiagnozowac powod "zwisu"? Przejdź na Linuxa
From: pioruns <cvbehaf@b2.cy>
Date: Mon, 10 Feb 2020 14:18:53 +0000
On 10/02/2020 12:06, jedrek wrote:
> "pioruns"
>
> Przechodzenie od 10 lat idzie mi jak krew z nosa, bo co podchodzę to
> kolejne schody na podstawach, które nie wiem jak zmienić, ustawić tak
> jakbym to ja oczekiwał. I rzucam w kąt, bo na każdym kroku kolejna
> niewiadoma.
> Nawet nie wiem jak się instaluje Wine, żeby swoje ulubione programy
> windowsowe uruchamiać na linuksie. Nawet poległem na aktualizacji
> Firefoxa :D

Wine instalujesz z repozytorium twojej dystrybucji. Tak samo Firefox -
aktualizacjami zainstalowanych programów zarządza manager pakietów. Mint
ma to w postaci graficznej, przy zegarku jest ikonka, która mówi, że są
aktualizacje, możesz sobie wyklikać.
Nie instaluj z paczek czy ze źródeł, bo się szybko pogubisz.

> Raz mi się jakoś zaktualizowało, ale do dziś nie doszedłem jak ja to
> zrobiłem. Pobrałem paczkę i zacząłem nieudolne próby, a to wypakowuję, a
> tu w pewnym momencie stwierdzam, że coś się jednak zaktualizowało.
> Tyle wiem o linuksie...

Przy następnym podejściu nie ruszaj w ogóle żadnych paczek! Wszystko z
repo, używając klikanego okna gdzie się wyszukuje i instaluje programy.
W Debianie się to nazywa Synaptic, w popularniejszych distro (jak Mint
czy Ubuntu) jest to Centrum Oprogramowania czy jakoś tak.

> Wchodzi człowiek na stronę z wine, a tam z kilkanaście wersji i zgaduj,
> która, bo jedna lepsza od drugiej i pod n-edycji linuxów.

Czyt. punkty wyżej, wszystko wynika z instalowania czegoś, co masz już w
repozytorium twojego systemu gotowe do pracy

> Brakuje mi tu takich opisów jak np. swego czasu na forach o kompresji
> video gdzie były pięknie tutoriale obrazkowe zrobione krok po kroku co i
> jak ugryźć. Nie każdy ma w głowie całą bazę wiersza poleceń i wie co i
> kiedy użyć :)

Linux jest łatwy. To tylko pierwsze 100 razy jest trudne, potem już z
górki :D haha

> Możesz coś polecić dla początkujących, zrozumiały przekaz? Powstał taki
> poradnik ABC?

Jasne. Zacznij od instalacji Linux Mint. Albo używaj go z płyty
(pendrive) Live. Zajrzyj do Centrum Oprogramowania. Zainstaluj programy
stamtąd.

> Nawet na etapie instalacji linuxa zastanawiam się nad ilością
> zakładanych partycji, rodzaju systemu plików z dostępnych tam różnych
> EXT, gdzie każdy ma zastosowanie najlepsze do konkretnej dziedziny,
> potem zastaniawiam się na tym swapem, czy jest on zawsze niezbędny jak
> się ma na pokładzie ileś tam RAM.
> Przy próbach nie zakładałem żadnego swapa, pracowało na jednej partycji.
> I nie mam pojęcia czy to jest błąd, czy są jakieś przeciwskazania
> takiego rozwiązania.

Nie potrzebne komplikacje, bierzesz dysk, robisz jedną partycję / i
gotowe. Jak masz mało RAMu, albo chcesz mieć działającą hibernację, to
robisz dodatkową drugą partycję swap.

> Brakuje (albo są ale ja na nie nie trafiłem) takich podstawowych, ale
> rzetelnych, zebranych do kupy przemyśleń ludzi, którzy zęby zjedli na
> linuksie - czyli praktyk stworzył opracowanie teoretyczne dla laika.
> Czyli opracowanie nie w stylu: rób tak bo tak ma być, ale rób tak, bo
> jak zrobisz inaczej to będzie to i tamto. Ktoś kto się wychował na
> windows ma często wielki problem zacząć rozumieć linuksa, bez
> teoretycznego wprowadzenia w temat.

Brakuje Tobie, bo jeszcze ich nie znalazłeś :) Takich blogów,
poradników, jest pełno, ale większość będzie w języku angielskim. Na
Youtube jest tysiące godzin takich poradników. Spędź trochę czasu to
znajdziesz.

Jako że jest to offtop to proponuję przejść na priva, napisz na mojego
e-maila w nazwie (rot13 odkoduj sobie) to Ci pomogę. Pozdro:)

--
pozdrawiam,   pioruns