Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jak zdiagnozowac powod "zwisu"? Przejdź na Linuxa

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jak zdiagnozowac powod "zwisu"? Przejdź na Linuxa
From: "jedrek" <wonzespamem@w.on>
Date: Mon, 10 Feb 2020 13:06:57 +0100
"pioruns"
Przejdź na Linuksa. Tam będziesz mógł używać aktualnej i *bezpiecznej*
przeglądarki bez zwisów.

Przechodzenie od 10 lat idzie mi jak krew z nosa, bo co podchodzę to kolejne schody na podstawach, które nie wiem jak zmienić, ustawić tak jakbym to ja oczekiwał. I rzucam w kąt, bo na każdym kroku kolejna niewiadoma. Nawet nie wiem jak się instaluje Wine, żeby swoje ulubione programy windowsowe uruchamiać na linuksie. Nawet poległem na aktualizacji Firefoxa :D Raz mi się jakoś zaktualizowało, ale do dziś nie doszedłem jak ja to zrobiłem. Pobrałem paczkę i zacząłem nieudolne próby, a to wypakowuję, a tu w pewnym momencie stwierdzam, że coś się jednak zaktualizowało.
Tyle wiem o linuksie...
Wchodzi człowiek na stronę z wine, a tam z kilkanaście wersji i zgaduj, która, bo jedna lepsza od drugiej i pod n-edycji linuxów. Brakuje mi tu takich opisów jak np. swego czasu na forach o kompresji video gdzie były pięknie tutoriale obrazkowe zrobione krok po kroku co i jak ugryźć. Nie każdy ma w głowie całą bazę wiersza poleceń i wie co i kiedy użyć :) Możesz coś polecić dla początkujących, zrozumiały przekaz? Powstał taki poradnik ABC? Nawet na etapie instalacji linuxa zastanawiam się nad ilością zakładanych partycji, rodzaju systemu plików z dostępnych tam różnych EXT, gdzie każdy ma zastosowanie najlepsze do konkretnej dziedziny, potem zastaniawiam się na tym swapem, czy jest on zawsze niezbędny jak się ma na pokładzie ileś tam RAM. Przy próbach nie zakładałem żadnego swapa, pracowało na jednej partycji. I nie mam pojęcia czy to jest błąd, czy są jakieś przeciwskazania takiego rozwiązania. Brakuje (albo są ale ja na nie nie trafiłem) takich podstawowych, ale rzetelnych, zebranych do kupy przemyśleń ludzi, którzy zęby zjedli na linuksie - czyli praktyk stworzył opracowanie teoretyczne dla laika. Czyli opracowanie nie w stylu: rób tak bo tak ma być, ale rób tak, bo jak zrobisz inaczej to będzie to i tamto. Ktoś kto się wychował na windows ma często wielki problem zacząć rozumieć linuksa, bez teoretycznego wprowadzenia w temat.