Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Partycja odzyskiwania

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Partycja odzyskiwania
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Wed, 05 Feb 2020 14:03:28 +0100
Wcale nie przypadkiem, dnia Wed, 5 Feb 2020 13:07:22 +0100
 doszła do mnie wiadomość  <5e3aaff8$0$17361$65785112@news.neostrada.pl>
 od Trybun <LeMxCh@jahu.cb>  :

>No dobrze, mniej więcej juz wiadomo o co chodzi. Pytanie teraz jak sie
>za to zabrać gdy przyjdzie czas na sformatowanie SSD i ustawianie go od
>nowa? Są do tego jakieś programy?

Upierdliwe i nie warte zachodu, wzrost wydajności nie jest jakoś specjalnien
widoczny(raptem max 20% dla dysku, bez pomiarów stoperem tego nie zobaczysz).
Zamiast formatowania dla ssd stosuje się Secure Erase lub Trim(z linuxa można
to zrobić
dla całego dysku blok za blokiem). Po tej operacji jest pewność, że dysk jest
pusty(nie
ma na nim śmieciowych danych).

Trim całego dysku z Linuxa robisz za pomocą:
http://man7.org/linux/man-pages/man8/blkdiscard.8.html
Secure Erase jest bardziej upierdliwe:
https://www.thomas-krenn.com/pl/wiki/SSD_Secure_Erase
Na szczęście można do tego użyć programu od producenta dysku.

Następnie rozplanowujesz sobie partycje i partycjonujesz dysk wg tego schematu,
zostawiając między partycjami wolne miejsce(4-8 GiB), te wolne miejsca będą
pełnić rolę
OP(można też będzie za ich pomocą powiększać jakieś partycje w miarę potrzeby).
Do tej pory jakieś 30 minut roboty dla obeznanego z tematem.
Teraz instalujesz wszystkie systemy(czasem będzie potrzeba zmiany bootującej
partycji).
Linux instalujesz na końcu, GRUB instalujewsz w MBR, reszta systemów zostanie
automatycznie dodana do startowego menu Gruba.