Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Nagłe wyłączanie PC-ta

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Nagłe wyłączanie PC-ta
From: "Big Jack" <aaaaa@bbbbb.zz>
Date: Mon, 1 Jul 2019 10:56:03 +0200
Uprzedzając skądinąd dobre i słuszne rady informuję, że mam w planie w
niedalekiej
przyszłości gruntowną modernizację komputera, ale do tego czasu
chciałbym opanować problem opisany niżej.

Pacjent to mocno już leciwy Pentium 4 na płycie MSI 865PE Neo2 + Windows
XP. Do monitorowania temperatury, obrotów wentylatorów i kontroli napięć
przeznaczony jest firmowy Core Center (w skrócie: CC). Kilka tygodni
temu
zaczęły się problemy z nagłym wyłączaniem komputera, ale dosłownie
takim, jakby wtyczka była wyciągnięta z kontaktu. Z czasem udało mi się
ustalić, że winnym jest wspomniany CC. Zrobiłem ponowną instalację CC,
instalację starszych wersji, instalację alternatywnego monitora
parametrów. Wszystko na nic. Po załadowaniu CC, albo altrnatywnego
programu monitorującego
parametry następuje natychmiastowy zgon. Sytuacja jest jeszcze
dziwniejsza, bo w BIOS-ie te parametry są wyświetlane i wydają się być
prawidłowymi. Żeby móc korzystać z komputera w msconfig wyłączyłem
uruchamianie CC. Komputer wprawdzie działa, ale nie wiem nic na temat
parametrów przez ten programik monitorowanych. Chcąc ustalić źródło
problemu na działającym komputerze odłączyłem przewód od zasilania i
monitorowania obrotów wentylatora chipsetu i uruchomiłem CC - zgon.
Druga próba, z
podłączonym ponownie wentylatorem chipsetu, odłączam wentylator
procesora, uruchamiam CC i komputer działa! Mam cię! Nie pokazuje
wprawdzie obrotów wentylatora procesora, bo i nie ma co, ale komputer
działa. Wskazania dotyczące chipsetu oczywiście są. Ghostem "postawiłem"
dla próby kilka wcześniejszych wersji systemu, ale bez efektu. Doszedłem
do wniosku, że wbrew temu co pokazuje BIOS, winnym musi być wentylator.
No to przełożyłem z drugiego komputera taki sam. Właczam komputer, CC -
zgon. Ręce mi opadły. W akcie ostatecznej desperacji zamieniłem
miejscami podłączenie obu wentylatorów, uruchamian CC i działa! Są
wskazania z obu. Oczywiście trzeba pamiętać, że CPU to chipset i na
odwrót. Już nie wiem nawet czy problem jest sprzętowy
(płyta, wentylator), czy programowy (Windows, CC), a gdzie mowa o jego
znalezieniu i naprawieniu? Możecie mnie nakierować na źródło problemu i
podpowiedzieć jak go rozwiązać? TIA

--
Big Jack
        //////     GG: 660675