Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] DELL E6420 ciekawostka

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] DELL E6420 ciekawostka
From: PeJot <PeJot_slepy_adres@nigdzie.pl>
Date: Wed, 24 Apr 2019 21:12:28 +0200
Czołem. Może koś mi wyjaśni racjonalnie takową ciekawostkę związaną ze stawianiem W10 i W7.

2 pacjenci to 2 identyczne laptopy Dell E6420, nazwijmy je A i B, ten sam BIOS w najwyższej dostępnej wersji A25, wgrany przed ostatecznym stawianiem OS. Parę pytań/ciekawostek.

Problem 1.

Na laptopie A instalacja W10 na SSD zakończyła się automatyczną trwałą aktywacją. Na laptopie B na HDD W10 *nie chciał się aktywować* nawet po ręcznym podaniu klucza producenta. OK, ostatecznie stawiam na laptopie B W7pro i aktywuję ręcznie kluczem, jest OK. Dlaczego tak się stało dla B ? Tu nie dostałem jednoznacznej odpowiedzi na infolinii serwisowej Della.

Problem 2.

W Biosach A i B SATA z automatu ustawione było w trybie RAID. Dlaczego tak, a nie AHCI lub IDE ? Nieświadomy tego RAIDa, na laptopie A nie miałem kłopotów z instalacją W10. SATA faktycznie w trybie RAID. Potem grzebiąc w rejestrze wg tego opisu

https://www.mikesometech.pl/2017/12/zmiana-z-trybu-pracy-dyskow-z-ide-na.html

udało mi się ustawić AHCI. W10 wstaje i działa, SATA w trybie AHCI. Potem naszła mnie refleksja - a może jednak ma być RAID ? Niestety, rejestr w kluczu Storahci wygląda inaczej i nie mam pojęcia jak go przerobić, względnie czy jest taka potrzeba.

Problem 3.

Świadomy tego RAIDa, przy *ostatecznym* stawianiu w7pro na lapku B ustawiam w Biosie AHCI zamiast RAID. Instalator W7 zawiesza się przy rozpakowywaniu plików. OK, próbujemy W10 - nieokreślony błąd po instalacji, OS nie wstaje. Wracam w BIOSIE do RAIDa i W7pro, instalacja zakończona sukcesem, SATA w trybie RAID. Jakie są konsekwencje tego RAIDa dla użytkownika ?

--
P. Jankisz
tylu idiotów" Stanisław Lem