Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Odzyskanie danych z karty SD

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Odzyskanie danych z karty SD
From: queequeg@trust.no1 (Queequeg)
Date: Wed, 24 Apr 2019 14:13:40 +0000 (UTC)
RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> wrote:

> Mechaniczny wichajster stwierdzał czy blokada jest czy nie
> i informował o tym elektronikę.

Ale elektronikę stacji czy "aiołki" (kontrolera I/O)?

http://old.pinouts.ru/HD/InternalDisk_pinout.shtml

Tu jest pin 28 (/WPT, write protect). Zastanawiam się:

a) czy gdyby kontroler go zignorował (lub gdyby go na sztywno zewrzeć do
   +5V), to stacja w ogóle pozwoliłaby kontrolerowi na zapis,

b) czy to kontroler go interpretował, czy BIOS, czy DOS -- i czy zapis
   bezpośrednio rejestrami kontrolera nie mógłby obejść tej blokady bez
   zmian hardware'u.

Bo że da się zmodyfikować stację i w szczególności zewrzeć lub rozewrzeć
tę blokadę (nie wiem czy przy odblokowanym jest zwarta czy rozwarta i czy
różni się to między 3,5" i 5,25"), to wiadomo :)

> A potem dzielni konstruktorzy przy okazji innych przeróbek dokładali
> wyłącznik blokady a ziemny naród dziwił się jak niektórzy potrafili
> sformatować i nagrać dwustronnie dyskietkę 5,25 cala bez wyciętego
> drugiego (dla drugiej strony) otworu blokady. Osobiście widziałem ten
> wynalazek na stacjach do małego atari.

Czyli jednak na stacjach... czyli to stacja musiała blokować, a sygnał WPT
wysyłała tylko, żeby kontroler wiedział, a nie próbował na ślepo...

Ja mam tak samo "obeszłą" blokadę zapisu na kartach SD w laptopie. Styk
się w gnieździe zepsuł i nie pozwalał mi zapisywać na kartach z wyłączoną
blokadą, więc go po prostu zwarłem w diabły (albo rozwarłem, już nie
pamiętam, w każdym razie zapisuję na SD bez oglądania się na styk).

Btw, widziałem w Google jakieś sposoby, jak zmusić Linuksa do tego, żeby
ignorował ten styk, ale żaden sposób u mnie nie chciał działać.