Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dysk NVMe

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dysk NVMe
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Fri, 1 Feb 2019 15:44:43 +0100

"Marcin Debowski" 44N4E.189170$jR1.66433@fx08.ams1

Zajrzenie do biosu? Jasne. Ale jakoś watpie czy tak ludzie zwracający

Twe wątpliwości to nie moja działka -- jestem księgowym, nie psychiatrą.

I bardzo dobrze, że nie jestes, serio, choć akurat psychiatra to nie
jest zawód zajmujący się watpliwościami.

Wskaż lepszy zawód -- twierdzisz, że można pojeździć jak
na łysej kobyle (jakoś tak to określiłeś) dyskiem, który
nie pasuje do komputera. Gdybyś twierdził dziecięcymi
ustami wymorusanymi marmoladą, że ,,jakiś nieznany Ci
pan zjadł marmoladę'', ;) można by uznać, że jedynie
fantazjujesz, ale Ty nie jesteś już malutkim dzieckiem.
Co przystoi dziecku, niekoniecznie uchodzi płazem dorosłej
osobie.

Kto zajmuje się ludźmi oderwanymi od rzeczywistości?
Uwierz mi -- tym kimś jest psychiatra.

Jaka różnica -- skończyłem na BIOSie czy nie?

Jeśli liczniki TBW/TBR wykazują zużycie dysku -- kłamstwem
jest twierdzenie o niekompatybilności. Czym innym jest kłamstwo
(nawet głupie, płytkie, łatwe do wykrycia) a czym innym uporczywe
powtarzanie tego kłamstwa -- przykładowo utrzymywanie, że choć
liczniki pokazały spore zużycie, dysk nie jest rozpoznawany
przez komputer.

Niby naziści (czyli narodowi socjaliści) twierdzili, że tysiąc
razy powtórzone kłamstwo staje się prawdą, ale IMO nie mieli racji. ;)

Dobra, kończę bez dalszego czytania.

-=-

BTW ,,niezgodności'' -- to nieco inna kwestia. Co chciałbyś
reklamować? Umówiłeś się na NVMe a dostałeś AHCI? Pojeździłeś
jak na kobyle i zwracasz?

Może masz wątpliwości co do MB/s? -- IMO producent nie gwarantuje
Ci minimalnego transferu, lecz maksymalny i zastrzega, że ów
maksymalny zależy od wielu czynników, w tym i od sprzętu, do
którego wepniesz komputer.

Evo daje ze 3 GB/s? -- tylko do wyczerpania bufora. Później
daje ze 300 MB/s. Gdyby można było to reklamować, zapewne
nikt nie zechciałby sprzedawać tych dysków.

IOPSy też są zależne od konfiguracji softowo-hardowej.

Nadto... Masa testerów testuje te dyski...

Może dysk zepsuł się w trakcie tej jazdy? Wówczas masz i gwarancję,
i ustawę opartą o niezgodności, ale co ma ta ustawa do naszych
rozważań? Rozważamy możliwość kupna dysku z zastrzeżeniem możliwości
odstąpienia od umowy kupna w razie niekompatybilności dysku...

Oto treść postu inicjującego ten wątek:

"Jacek Maciejewski" pg50rzzf59jz$.152ysvavckfpt$.dlg@40tude.net

Mam dylemat. W moim kompie jest płyta Asus H97m-PLUS ze złączem M.2
które nie obsługuje dysków NVMe. Czy jak wstawię do złącza PCIe adapter
w rodzaju takiego:
https://allegro.pl/oferta/adapter-ssd-nvme-ngff-m-2-pci-e-3-0-x16-key-m-7514812430?reco_id=75769b36-15e2-11e9-9013-000af7f616c0&sid=041047f9c36843e364ecb91b45c568a2755aa386fe7e14ee7421a14291fbf951
a do niego dysk SSD NVMe to taki dysk będzie widoczny dla UEFI, każdego
OS-a i będzie można go wykorzystywać jako butowalny i systemowy oraz
będzie oczywiście obsługiwany wg. standardu NVMe z właściwymi dla niego
prędkościami?
Materia nie jest IMO do końca rozpoznana i guglowanie przynosi rozmaite
wyniki. I prawdę mówiąc, nie spodziewam się że tu ktoś powie coś
sensownego :)

--

Postscriptum: W tle wypełniam deklaracje ZUSowskie. Tym razem często ;)
zapisuję, coby nie
             stracić zbyt wiele... A że każdy zapis trwa i trwa... ;) Więc
piszę tutaj...
Nocą straciłem RCA z 5 stronami i jeszcze jakąś, której już nie pamiętam -- ZUS
wyłączał
się co najmniej dwukrotnie...