Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] jak "naprawić" dysk?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] jak "naprawić" dysk?
From: ToMasz <tomasz@poczta.fm.com.pl>
Date: Fri, 11 Jan 2019 21:38:47 +0100
witam
mam dysk, samsung 1 tera. podczas "skanowania" programem Victoria, ujawniają się niepewne sektory. w większości przypadków ich czas odczytu to więcej niż 100 milisekund, a czasem mają status "bad" i są nienaprawialne (nie wiem z jakiej przyczyny). co ciekawe, mimo ze jest ich ze 30 "powolnych" (w tym czasem 3-5 bad), to wszystkie są na samym początku, w pierwszym procencie skanowania, jeśli to tak można obrazowo nazwać. Są tam od lat i pozostawiałem tam puste miejsce, wykorzystując zdrowe 99% dysku. W związku z niepewną kondycją dysku, nie chcę na nim trzymać ważnych danych, wsadziłem go do rejestratora monitoringu. ale rejestrator kasuje wszystkie partycje i zakłada swoją na cały dysk. obejmując niepewne sektory.
Pytanie.
Czy jest możliwe zmniejszenie powierzchni dysku o jeden procent, tak aby programy do partycjonowania widziały tylko zmniejszona powierzchnie?
Co zrobiłem:
Próbowałem wszystkiego co znalazłem na hirens boot, ale nie widzę w zawartych programach takiej opcji. o ile pamiętam z dawnych czasów, popsuć trwale dysk można było za pomocą mhdd. ale niestety mhdd nie "widzi" dysków podłączonych przez sata z załączoną opcją ahci. niestety, wszystkie moje kompy mają ahci na stałe. mhdd z opcją - wgraj sterowniki do usb - zawiesza komputery (bo podpiąłbym dysk przez kieszeń usb). Jakiś inny program? Czy wogóle mhdd dałby radę? Bo jeśli tak, to może poszukam wśród znajomych starego kompa z ahci/legacy ide
jakieś inne rozwiązania poza zezłomowaniem dysku?
ToMasz