Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] zajetosc CPU - tylko 25%, wiec o co chodzi?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] zajetosc CPU - tylko 25%, wiec o co chodzi?
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Mon, 28 Jan 2019 00:29:24 +0100

"Marek S" ouiq19$ibl$1@node1.news.atman.pl

jest mniej związane z laptopem czy rodzajem CPU. Jedno, co ustaliłem,
to jeśli soft w swoim przetwarzaniu danych ciągnie sporo na operacjach IO (napędy optyczne, HDD, sieć), to moc obliczeniowa znika w tajemny, niemonitorowany sposób. Dokładnie taki efekt powstaje, jak opisujesz.

DMA także obciąża CPU. IDE obciąża niemiłosiernie; EIDE z DMA
znacznie mniej; SATA z AHCI jeszcze mniej; ale do pełni ;)
szczęścia potrzeba dziś właśnie PCIe z NVMe.

IDE był dla DOSa, który mógł co najwyżej niezbyt udolnie
drukować w tle za sprawą 'Print'a.

USB2 -- to dopiero obciążnik!!!!

PeCet startował jako jednojuserowy i jednozadaniowy.
Dyski SCSI początkowo kosztowały ~tyle samo, co IDE,
ale wymagały kosztownego kontrolera, dlatego PeCet
obywał się bez SCSI także w czasie ,,wielozadaniowych''
Win -- i tak pozostało do czasów rewolucji NVMe...

AHCI nieco porządkuje (nawet wprowadza NCQ) obsługę
peryferii, ale nadal nie nadaje się do wielozadaniowości.
Wprawdzie wczesne IDE uległy wielkim przemianom, ale
potrzeby od dziesięcioleci są szybsze niż implementacje...

Wczesne IDE z założenia blokowały HDD dla danego
procesu a brak DMA blokował CPU -- dziś brzmi to
niewiarygodnie, ale tak było...

Ludzie znają pojęcia: IDE; PIO; irq -- ale nie pojmują problemu...
Nie pojmują, bo M$ (za sprawą trolli) rozgłaszał brednie typu:

- wielozadaniowość
- czas rzeczywisty (?rzecz jasna? nigdy PeCet nie pracował
                   w czasie rzeczywistym i nie miał flag
                   czy równoległego przetwarzania)
- wielojuserowość
- priorytetyzacja (to akurat nawet funkcjonuje,
                  ale tylko w odniesieniu do CPU;
                  z HDD było raczej ;) wg zasady -- kto
                  pierwszy, ten blokuje/zabiera wszystko)
- pamięć chroniona (za sprawą stronicowania rzecz jasna;
                   do tej pory funkcjonuje to kulawo)
- praca równoległa (80486 szczycił się pracą równoległą)

Wielu narzekało -- ,,PeCet to szajs!!!'', ale niewielu
(delikatnie ujmując niewielu) znało detale pospiesznej
,,translacji'' ;) myśli BGatesa (Gatesowi marzył się
miniaturowy ,,osobisty komputer'' na miarę wszelkich
możliwości PDP i RSX11M) na czyn...

IBM PC powstawał w efekcie nacisków:

- minikomputerów PDP i podobnych (od których Gates
  startował i które były naprawdę dobre; RSX był
  naprawdę systemem czasu rzeczywistego, o czym
  Gates doskonale wiedział)

- programowalnych mikrokomputerów zabawkowych
  (ośmiobitowych i mniejszych) z CPM

- komputerów specjalizowanych/dedykowanych

- cen komponentów (FDD, CPU, RAM)

- potrzeb IBMa (prozaicznych -- maszyn do pisania)

- potrzeb Intela (inwestycji w 8088)

-=-

Aby rozjaśnić -- nie babrałem się w detalach IDE.
Znam sprawę dość dobrze, bo: znajomi pisali nisko;
sporo czytałem; miałem dokumentację; kiedyś było
stosunkowo znacznie mniej resortowych dzieci,
znanych dziś jako dzieci panny Neostrady...
[bękarty Neostrady?]

Przerażenie ogarnia w efekcie rozmyślań typu -- jak
nisko upadła wiedza przeciętnych juserów PeCeta...
Niebawem guru najwyższych lotów znać będzie biegle
co najwyżej tajniki formatowania partycji? ;)
[wyzywających mnie od trolli, debili itd...]

Od ,,zawsze'' nie lubiłem IDE.
Gdy mogłem -- proponowałem SCSI.
[narażając się na epitety typu -- debil]

Z ogromną radością przyjąłem NVMe, choć wszelkie
wcześniejsze ewolucje IDE przyjmowałem ze smutkiem,
jako że sankcjonowały chore IDE... AHCI jest jakimś
przełomem, ale słabym...

Z ogromna radością? -- raczej coraz mniej mnie to
wszystko interesuje. (toż i tak na nic nie mam wpływu!)

USB przyjąłem ze smutkiem, bo to makabra!!!!!!!!!!
Niby USB1 przyjąłem z radością, ale tylko chwilową.
Gdy pojąłem, co skrywa się za USB -- raczej płakałem.

-=-

IMO w przeszłości (za czasów BGatesa w roli szefa,
nie tylko właściciela) M$ wydawał na świat makabryczne
,,dobrodziejstwa''. Teraz chyba jest nieco inaczej, ale
inercja nadal ma wielki wpływ...

-=-

  https://pclab.pl/art72561-2.html

Widziałem obrazkowo przedstawione różnice pomiędzy AHCI i NVMe.
Różnice obciążania całego komputera. Niestety teraz nie mogę
odnaleźć tego typu rysunków, ale chyba każdy ma jakąś wyobraźnię,
która ukaże różnice...

--

  • Re: [PECET] zajetosc CPU - tylko 25%, wiec o co chodzi?, Eneuel Leszek Ciszewski <=