Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dwa różne moduły RAM w trybie Dual Channel - jaka szansa?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dwa różne moduły RAM w trybie Dual Channel - jaka szansa?
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Mon, 16 Apr 2018 00:59:23 +0200

"BaSk" 5ad39b98$0$669$65785112@news.neostrada.pl

  - cenę
  - żywotność...

No i jeszcze możliwość bezpowrotnej utraty danych z SSD
w przypadku padnięcia HDD jest jeszcze dość duża szansa ich odzyskania

Owszem -- sprzętowy pad HDD skutkuje zazwyczaj (u mnie tak
było wielokrotnie) utratą jednego sektora, podczas gdy pad
SSD jest chyba (nie używam SSD, więc nie mam doświadczenia
w wiadomej materii) smutniejszy...

HDD są termicznie wrażliwe:

- i na wysokie temperatury;
- i na niskie temperatury;
- i na duże zmiany temperatury w czasie;
- i na stygnięcie, skutkujące zasysaniem powietrza...

Najlepiej takie dyski czują się w czystym powietrzu
i niezbyt mocnym obciążeniu/przegrzaniu. Wiele osób
nie wyłącza HDD, notując dziesiątki tysięcy pracy.
(u mnie tak pracowały 3.5" HDD Seagate)

Toshiba w tym laptopie ma na koncie 4303 godziny.
Laptop kupiłem bodajże 08 lutego ubr., ale przez
około 50 dni nie było mnie w ,,domu'' od czasu
kupna tego laptopa. 365 dni to 8760 godzin.

Temperatura obecnie? -- 34 stopnie Celsjusza.
Liczba włączeń dysku -- 974 razy.

SMART pokazuje różne (różnie mierzone) temperatury.

"Adam" pb07bo$ofr$1$Adam@news.chmurka.net

Wydawało mi się, że od dłuższego już czasu HDD są całkowicie hermetyczne.

Nie są -- głowica unosi się nad talerzykiem na
powietrznej poduszce. Wentylacja HDD podobna
jest do wentylacji przeciętnego pojemnika
z tuszem atramentowej drukarki.

Dwa zatuszowane pytania:

- Dlaczego kupujemy tusz do drukarki atramentowej?
- Dlaczego złoczyńcy tuszują, nie zaś atramentują?

-=-

Problem rzekomo zbyt wolnych HDD można by rozwiązać
stosownym prioretytezowaniem zadań HDD. Kolejnym ;)
rozwiązaniem ;) byłaby eliminacja HDD w chronionym
dostępie do RAMek. (eliminacja SWAPowania w VRAM)

SSD z VRAM to na razie bezsens z uwagi na niechęć
SSD do częstego zapisywania w tym samym miejscu.

Innym akceleratorem ;) może być buforowanie w RAMce
tego, co jest często czytane i niezbyt ;) często
pisane. Takie buforowanie (dublowanie BIOSów itp.)
jest stosowane od ,,zawsze'', ale ostatnio ;) M$
jakoś ;) to zaniedbuje... Zapotrzebowanie na RAM
stale wzrasta, ale w tych RAMkach stale za mało
jest buforowania, co skutkuje częstym szukaniem
drobniuteńkich danych na dysku...

Rzecz jasna róża bez kolców słabo prezentuje się
w naszym świecie -- padnięcie kompa czyści bufory,
dlatego buforowanie tego, co ma być zapisane na
dysku jest ryzykowne. ;) Ale czy obecne kompy
padają często? IMO nie -- bo laptopy są zwykle ;)
zaopatrzone w akumulatory podtrzymujące zasilanie
w czasie padu zasilania zewnętrznego. Zostają zatem
pady softowe i jakieś dziwne... Zatem stabilizacja
softowa (połączona z transakcyjnością) jest kolejnym
kluczem do zmniejszenia lagów.

Ale po co te wszystkie zabiegi -- skoro można po prostu
nazwać idiotami użytkowników HDD i terrorem zmusić ludzi
do inwestowania w SSD?!?!?!?!

Obecne u mnie obciążenie HDD wg Menadżera Zadań waha się
pomiędzy 0 i 2%...

- Pisania postów SSD nie przyspieszy.
  (przyspieszy odpalanie OE itp.)
- Obróbki grafiki -- tak samo.
  (przyspieszy odpalanie CC itp.)
- Filmy nie odtworzą się szybciej. ;)
- Muzyka nie przyspieszy...

Czas pożerany odpalaniem kompa czy aplikacji można
wypełnić wypróżnieniem ;) lub zaparzeniem herbaty. :)

Najwolniejszym IMO elementem wokołokomputerowym
jest wciąż człowiek -- z jego niezdecydowaniem. :)
Rozterki typu: 'warto pokazać wyciągi BZWBKKBSg,
nie warto...' zabierają najwięcej czasu...

Przed laty wąskim gardłem był internet -- dziś
Pomarańczowe 100 Mb/s chyba starczają w zupełności,
ale na szczęście ;) Azjaci szykują znacznie szybsze
rozwiązania komórkowe...

600 Mb/s LTE to szybkość wolnych HDD laptopowych.
Być może już niebawem będziemy mieli na własnych
dyskach tylko jakieś strzępy informacji -- resztę
będziemy ciągali z chmur, ale te chmury będą IMO
oparte o HDD jeszcze przez wiele dziesięcioleci.

-=-

Na 64 GB SSD mogę sobie pozwolić w laptopie.
Jeśli LTE sięgnie niskich cen i wysokich transferów
a systemy operacyjne zamkną się (jak w Androidach)
na kilku GB -- być może zrezygnuję z systemowych HDD. :)

Na razie SSD dla mnie jest zbyt drogim rozwiązaniem.
W10 zabiera około 60 GB po spakowaniu, dlatego same
partycje systemowe (dwie na wszelki wypadek) zabiorą
ze 128 GB... Do tego dysk na aplikacje i dane... Dla
mnie 1 TB to na razie (; trochę mało. ;)

Nie wszystko idzie na W10? -- potrzeba trochę
na wcześniejsze systemy? Też na SSD?

Aplikacje (dłuuuugo ładujące się do RAMki) też na SSD?

--
_._     _,-'""`-._      .`'.-.         ._.    http://eneuel.w.duna.pl    .-.