Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Zmniejszenie mocy PC

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Zmniejszenie mocy PC
From: Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org>
Date: Mon, 12 Mar 2018 22:12:29 -0000 (UTC)
On Mon, 12 Mar 2018 22:58:02 +0100, Sebastian Biały wrote:

> Mam zasilacz 120W. Zakladam że będzie miał wyższa sprawnośc niż
> przeciętny 400W.

Myślę, że robisz błędne założenie. Standardowe zasilacze ATX
mają taką nędzną sprawność właśnie ze względu na to, że muszą produkować
całkiem niepotrzebnie bardzo dużo różnych napięć. Każda sekcja wprowadza
własne straty. Na dodatek sprawniejsze zasilacze są po prostu droższe w
budowie.

> Na internetach widze H110 + G4400 ktore biorą 15W w idle od strony 230V
> na zwykłym zasilaczu atx. To *zastanawiająco* dobrze.

To jest na tyle dobrze, że śmierdzi błedem pomiaru. Trzeba by to
zweryfikować :)

> Który potem trzeba przetworzyć na kilka innych napięć na płycie :D

I tak trzeba i tak trzeba. Żaden z komponenetów na płycie nie jest
zasilany bezpośrednio z któregokolwiek napięcia podawanego przez zasilacz
ATX. Zazwyczaj wszystko jest konwertowane z 12V, a w tym przypadku z 19V.

> Też mam taką konfigurację, tzn jeden zasilacz zasilający kilka urządzeń
> sieciowych. Ale prawde mówiąc dostepne sa zasilacze ATX z gniazdkiem DC
(..)

Są, ale same wprowadzają kolejny etap konwersji więc i dodatkowe
niepotrzebne straty. Na dodatek zwykłe płyty po prostu nie są projektowane
z myślą o maksymalnej oszczędności energii. Płyty zasilane z 12/19V
czerpią pełną gębą z doświadczeń przy projektowaniu laptopów.

        Tomek