Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Zmniejszenie mocy PC

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Zmniejszenie mocy PC
From: Tomasz Stiller <kaszel@lexx.eu.org>
Date: Mon, 12 Mar 2018 21:52:08 -0000 (UTC)
On Mon, 12 Mar 2018 22:11:53 +0100, Sebastian Biały wrote:

> Tak na marginesie: czy H110 to będzie najgorszy (najoszczędniejszy)
> chipset na rynku pod ten cpu? 6W na sam chipset to nie jest dużo. A może
> patrze na złych chipset i to M ma znaczenie? Intel nie przyznaje się do
> H110TM ani H110M.

Mylisz oznaczenie płyty głównej/symbol producenta z oznaczeniem chipsetu.
Ta płyta jest właśnie na H110 czyli tym najtańszym z możliwych.

Pamiętaj, że obecne chipsety należy traktować jak mostki południowe w
starej nomenklaturze (tej z architektury Core2 np), bo wszystko to za co
był odpowiedzialny mostek północny znajduje się od dawna w procesorze.

> Czyli że CPU pobiera w idle mniej niż 4W :) ?

Trudno tak na prawdę powiedzieć jak rozkłada się budżet mocy w tym
zestawie, ale na pewno chipset nie ciągnie deklarowanych przez producenta
maksymalnych 6W. Jego radiator jest ledwie letni. Jak bym miał strzelać,
to raczej poniżej 1W w idle. Gro na pewno zjada procesor.

> Z tym H110 jest taka sprawa że jest troche płyt w cenie niewiele
> większej niż 100zł. Zakładając że mam w domu wolnego G4400 to byłby
> interesujący eksperyment. Mam jednak ciągle wrazenie że H110 to
> niekoniecznie to samo co na Twojej płycie.

Patrz wyżej. Tylko nie zapomnij o jednym fakcie. Ty planujesz płytę ze
zwykłym zasilaczem. Te zasilacze, szczególnie tanie i wystarowane małym
obciążeniem mają bardzo nędzne sprawności. Rzędu poniżej 60% przy 10-20W
mocy oddawanej.

Ja natomiast proponuję Ci rozwiązanie, które po pierwsze da Ci
możliwość dobrana bardzo sprawnego jedno napięciowego zasilacza (19V).
Bardzo to znaczy grubo powyżej 90% przy Twoim typowym obciążeniu. W
chwili jak to piszę, z mojego zasilacza 19V zasilane są trzy komputery:
router z wspomnianym wcześniej N3160, serwer z celeronem G4560 i mój
komputer z celeronem G4600. Do tej switch 8 portowy. Całość wciąga z sieci
36W :)

        Tomek