Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] [cross] ThinkPad X201 - czarny ekran i żółte kropki

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] [cross] ThinkPad X201 - czarny ekran i żółte kropki
From: Dominik Ałaszewski <Dominik.Alaszewski@gazeta.pl.invalid>
Date: Mon, 18 Sep 2017 16:44:52 +0000 (UTC)
Dnia 08.08.2017 Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl> napisał/a:
> Piszę zarówno na grupę sprzętową, jak i linuksową, bo nie jestem pewien
> jaka jest natura problemu.

TL;DR: najpewniej sterownik.

Dla OP to zapewne musztarda po obiedzie, ale może komuś się
przyda- nie znalazłem info szukając po modelu laptopa.

> Po instalacji wszystko wydawało się działać prawidłowo, ale już dwa razy
> natknąłem się na dziwny objaw: w pewnym momencie ekran robi się czarny,
> a po jego lewej stronie pojawia się linia złożona z ruchomych, żółtych
> pikseli. Nie widzę kursora myszy, system na nic nie reaguje, ale po
> ponownym wymuszeniu ponownego uruchomienia wszystko wraca do normy.

Dokładnie na ten sam objaw natrafiłem po zainstalowaniu na takim
samym laptopie CentOSa 7.

> Co to może być? Jakiś problem ze sterownikami karty graficznej?

Najprawdopodobniej. Ja w logach miałem:

kernel: [drm:intel_cpu_fifo_underrun_irq_handler [i915]] *ERROR* CPU pipe A
FIFO underrun
kernel: [drm:intel_pch_fifo_underrun_irq_handler [i915]] *ERROR* PCH transcoder
A FIFO underrun

Pomogła zmiana akceleracji video z domyślnej SNA na UXA.

Co ciekawe, problem występował u mnie najczęściej, gdy było
otwarte okno terminala (ale oczywiście pod X-ami).

Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • Re: [PECET] [cross] ThinkPad X201 - czarny ekran i żółte kropki, Dominik Ałaszewski <=