Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Projektor o średniej ogniskowej

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Projektor o średniej ogniskowej
From: Uncle Pete <433koz@gmail.com>
Date: Fri, 1 Sep 2017 19:58:56 +0200
Kiedy pierwszy raz zetknąłem się z takim pierścieniem, to mi szczęka
opadła do ziemi. Wkręca się to-to pomiędzy korpus a obiektyw, przez co
ten drugi znajduje się nieco dalej. Co do "nieco": takie pierścienie,
ale już dość profesjonalne, produkowane są jako zestawy, i można użyć
wszystkich naraz, albo dowolnego zestawu o długościach wg zasady
binarnej: 1, 2, 4
Wkręciłem taki pierścień, i mój obiektyw zaczął przybliżać niemal o 80%
bardziej, czyli subiektywnie prawie dwukrotnie.

Oczywiście warunkiem dorobienia takiego "dystansera" jest odkręcalność
obiektywu, bo gdy jest przyspawany, to kicha!

Ale taki pierścień bez optyki nie zmienia ogniskowej, czyli kąt widzenia obiektywu pozostaje taki sam. Zmienia się (zmniejsza się) tylko odległość ostrzenia. A odległość ostrzenia 275 cm nie wymaga żadnych takich zabiegów. Ewentualnym rozwiązaniem byłaby nasadka afokalna, nieco zmniejszająca lub zwiększająca ogniskową obiektywu, ale nigdy czegoś takiego do projektorów nie widziałem.

Pomijam już to, że obiektywy w tańszych projektorach nie są wyjmowalne, więc między obiektyw a korpus i tak nie dałoby się niczego zamontować.

Piotr