Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Kiedy dyski wyjda z uzytku?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Kiedy dyski wyjda z uzytku?
From: Tomasz Holdowanski <mordazy@USUN-TO.poczta.onet.pl>
Date: Thu, 10 Aug 2017 15:30:51 +0200
Deep inside the Matrix, convinced that Thu, 10 Aug 2017 08:26:31 +0200
is the real date, ąćęłńóśźż <nie@dla.spamerow> has written something
quite wise. But (s)he wasn`t the one.

>Przy goleniu refleksja mnie naszła - zastanawiajłem się, czy i jak za
>naście/dziesiąt lat odczytam dane - że być może dyski dożyją do ostatnich dni
>z wielu nas (no nie wiem, czy to dobra, czy zła wiadomość ;-))
>W komputerach ciągle coś się zmienia i trudno połączyć ze sobą części z
>różnych lat rozwoju technologicznego. A dyski się trzymają. Jedyna zmiana
>(owszem istotna, ale są przejściówki) to złącze ISA na złącze Sata. Zasilanie
>jak było 5V/12V tak nadal jest. Rozmiar 3 1/2'' jak był tak i jest. Pierwszy
> [...]

Dyski mechaniczne zaczną  wychodzić z użytku, kiedy cena za megabajt
na SSD zacznie się zbliżać do ceny za megabajt na talerzach. Pewnie
zostaną jeszcze długo w jakichś niszowych zastosowaniach albo "z
przyzwyczajenia" (patrz zakup dyskietek 3.5 cala do ZUSu nie tak dawno
temu :P). Ale to jeszcze potrwa, co bardziej świadomi użytkownicy będą
używać obu rodzajów tam gdzie ich zalety będą przeważać nad wadami...

A co do odczytywania danych... no cóż, w idealnym świecie można byłoby
pójść np. do biblioteki i tam starszy pan z logiem Commodore albo
Atari na spranej koszulce odszukałby w magazynie odpowiedni sprzęt z
odpowiedniego roku, z odpowiednim systemem :P

A w nieidealnym, czyli realnym? regularna migracja danych na nowsze
nośniki, z retencją powiedzmy  2-3 generacje w tył, i strategiczny
zapas urządzeń i oprogramowania. Ja mam szczelnie zapakowane stare
napędy 5.25, zip, ls120... Napęd do płacht już raz uratował czyjąś
skórę :)

Pozdrawiam,
Mordazy.

--
REMOVE-IT. from my address when replying.

     THE ONLY THING WORTH WAITING FOR
           IS A WORLD-WIDE DISASTER.