Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Poleasingowiec - czy ma sens?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Poleasingowiec - czy ma sens?
From: s.grushka83@gmail.com
Date: Mon, 2 Jan 2017 09:08:10 -0800 (PST)
> Szkoda mi wydawać kilka tysięcy na nowy laptop.

znam ten bol :)

> Rozglądam się więc za używanym poleasingowym laptopem ze średniej półki, za
> około 1000 zł, np. Lenovo T420 lub T430.

niechcialbym byc upierdliwy, ale jeszcze doradzilbym popatrzec na delle
(biznesowe). latitude e sie seria nazywa. nie roznia sie jakos super od lenovo,
ale przynajmniej klawiature maja klasyczna (nie kazdy lubi "wyspowe")- choc to
oczywiscie kwestia gustu.

> Proszę, możecie mi w kilku punktach pomóc?
> Przeskok jaki chcę wykonać to:
> - ze starego netbooka ASUS EEE PC 901, (premiera chyba 2009)
> - na używanego z gwarancją 12mcy Lenovo ThinkPad T420 (chyba 2011 r) lub T430
> (chyba 2013 r).

roznica bedzie we wszystkim wlasciwie odczuwalna.

> I oto moje wątpliwości:
>
> 1. Grafika.
> "Nowy" komputer ma kartę graficzną Intel HD 3000 (ThinkPad T420) lub HD 4000
> (ThinkPad T430).
> Czy ta grafika pozwoli na podłączenie i używanie telewizora typu 4K i
> przeglądanie na nim www oraz oglądanie filmów?

igp3000 ma maksymalna rozdzialke 2560x1440. nadal sporo, ale nie 4k.
co do hd4000 to nie mam pojecia, ale nie spodziewalbym sie.
> 2. Wielkość RAM.
> Oglądane przeze mnie Lenovo T420 i T430 mają system Widnows 7. Występują z
> ram 4GB lub 8GB, procesor i5 (2520M W T420 i 3320M w T430).
> Karta graficzna w obu zabiera sobie maksymalnie (i chyba nie ciągle, nie
> zawsze) 1,8GB.

mozna, oidp, ustawic sobie mniej pamieci dla grafiki.

> Co wybrać? Warto dopłacać ok. 150 zł za powiększony ram?

jak najbardziej, szczerze mowiac przy 4gb przy normalnym uzytkowaniu system
czasem swapuje. 8 gb to wystarczy do komfortowego uzytkowania.

> 3. System WIN7
> a) czy można tu migrować do WIN10? Jest to jeszcze możliwe gratis? i czy
> warto?

nie wiem czy jeszcze migracja jest mozliwa, oidp tylko ci co uzywaja
technologii pomocniczych (tj. text-to-speech) badz innych takich jeszcze moga
upgrade'owac- ale jakos sie tym nie interesuje za bardzo szczerze mowiac.
natomiast czy wart- jak dla mnie- tak; ale zdaje sobie sprawe ze sa ludzi
ktorzy w10 unikaja jak ognia.

> b) czy na polisingoiwcach z instalowanymi ponownie systemami są partycje
> recovery do odzyskiwania/reinstalacji systemu?

ja w swoim dellu mialem, ale nie wiem jak to jest w lenovo. szczerze mowiac-
wole instalowac z usb a miejsce na dysku sobie na cos innego przeznaczyc

> 4. Hałas - poziom dB, oraz wielkość:
> czy komputery z HDD są głośne? Dużo głośniejsze od tych z SSD?
> dla mnie to ważne.

w wiekszosci przypadkow nie idzie uslyszec dysku, nie w normalnej pracy.

> Wielkość ma najmniejsze znaczenie - teraz mam w ASUSIE 4 (cztery!) GB dysk
> twardy SSD, z czego system winXP zajmuje 1,25GB. ASUS jest bezgłośny.
> Do wyboru mam w ThinkPadach SSD 120 lub 128GB, lub 320 GB tradycyjny.

masz jeszcze cos innego do wyboru- ssd oraz dysk twardy zamiast napedu dvd.
kieszonka na dysk droga nie jest.
natomiast, przynajmniej w laptopie, bralbym dysk ssd na dysk systemowy- w
zaleznosci ile rzeczy chcesz tam nawalic, zastanowilbym sie nad czyms bardziej
pojemnym, np 256gb. na pclabie jest artykul o nich, polecam sie zapoznac.

> 5. Używając przeglądarki (w tym filmy czasem na ekranie telewizora 4K), oraz
> Exela czy zauważę lub usłyszę różnicę między:
> - procesorami i5 2520M vs 3320M

nie za bardzo. oba maja podobna predkosc, oba sa dwurdzeniowe.

> - grafikami HD 3000 vs HD 4000

jest roznica w wydajnosci igp3000 i 4000 zauwazalna.

> - ilością ramu 4 vs 8 GB

roznica jest zauwazalna, bralbym 8 gb

> - dyskami SSD vs HDD

z ssd aplikacje, oraz system, szybciej startuja. oraz, gdy trzeba przemielic
jakas baze danych i z roznych powodow nie jest ona w ramie, to tez roznica jest.

> Czy coś z tego ma znaczący wpływ:
> - usb: 4x2.0  vs  2x2.0+2x3.0

nei bralbym niczego bez usb3 w sobie. roznica naprawde jest odczuwalna.

> - co da eSATA w T420 lub brak eSATA w T430?

jesli nie uzywasz dyskow esata, to roznicy nie bedzie.

> - display port  vs  mini display port

w tym drugim potrzebna jest przejsciowka, ale za to port jest mniejszy. zadna
roznica jesli chodzi o mnie szczerze mowiac.

> Trochę przydługi mój post. Niemniej jeśli choć jednym zdaniem pod
> pojedynczymi podpunktami zechcecie odpowiedzieć, to będzie to dla mnie pomoc
> nieoceniona.
> Z góry dziękuję,
> Majka

ja bym sobie poczytal, czy oba touchpady obsluguja gesty. wbrew pozorom, jest
to bardzo wygodne.