Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Poleasingowiec - czy ma sens?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Poleasingowiec - czy ma sens?
From: Majka <kawalerka.poznan.winogrady@gmail.com>
Date: Sun, 1 Jan 2017 09:32:41 -0800 (PST)
Witam.
Szkoda mi wydawać kilka tysięcy na nowy laptop. Rozglądam się więc za używanym
poleasingowym laptopem ze średniej półki, za około 1000 zł, np. Lenovo T420 lub
T430.
Proszę, możecie mi w kilku punktach pomóc?
Przeskok jaki chcę wykonać to:
- ze starego netbooka ASUS EEE PC 901, (premiera chyba 2009)
- na używanego z gwarancją 12mcy Lenovo ThinkPad T420 (chyba 2011 r) lub T430
(chyba 2013 r).
I oto moje wątpliwości:

1. Grafika.
"Nowy" komputer ma kartę graficzną Intel HD 3000 (ThinkPad T420) lub HD 4000
(ThinkPad T430).
Czy ta grafika pozwoli na podłączenie i używanie telewizora typu 4K i
przeglądanie na nim www oraz oglądanie filmów?
Zapewne nie uzyskam rozdzielczości 4K, pewnie dużo niżej, ale i nie mam
wielkich wymagań, byle oglądać w miarę płynnie.
Dotąd używany Asus ma grafikę Intel GMA 945, i podłączenie do zewnętrznego
ekranu daje kichę, cięcie klatkami na oko 3/sekundę.

2. Wielkość RAM.
Oglądane przeze mnie Lenovo T420 i T430 mają system Widnows 7. Występują z ram
4GB lub 8GB, procesor i5 (2520M W T420 i 3320M w T430).
Karta graficzna w obu zabiera sobie maksymalnie (i chyba nie ciągle, nie
zawsze) 1,8GB.
Co wybrać? Warto dopłacać ok. 150 zł za powiększony ram?
Teraz mój starowieńki Asus ma Atoma N270 1.6gHz i 1GB ram.
Pewnie przejście na 4 Gb ramu mnie przewróci, ale czy warto (do czego?) przy
moim użytkowaniu brać 8GB ram?

3. System WIN7
a) czy można tu migrować do WIN10? Jest to jeszcze możliwe gratis? i czy warto?
b) czy na polisingoiwcach z instalowanymi ponownie systemami są partycje
recovery do odzyskiwania/reinstalacji systemu?
c) ile zajmuje na dysku używany przez jakiś czas WIN7? (pytanie powiązane z
punktem 4. z wielkością dysku)

4. Hałas - poziom dB, oraz wielkość:
czy komputery z HDD są głośne? Dużo głośniejsze od tych z SSD?
dla mnie to ważne.
Wielkość ma najmniejsze znaczenie - teraz mam w ASUSIE 4 (cztery!) GB dysk
twardy SSD, z czego system winXP zajmuje 1,25GB. ASUS jest bezgłośny.
Do wyboru mam w ThinkPadach SSD 120 lub 128GB, lub 320 GB tradycyjny.

5. Używając przeglądarki (w tym filmy czasem na ekranie telewizora 4K), oraz
Exela czy zauważę lub usłyszę różnicę między:
- procesorami i5 2520M vs 3320M
- grafikami HD 3000 vs HD 4000
- ilością ramu 4 vs 8 GB
- dyskami SSD vs HDD
Czy coś z tego ma znaczący wpływ:
- usb: 4x2.0  vs  2x2.0+2x3.0
- co da eSATA w T420 lub brak eSATA w T430?
- display port  vs  mini display port

+++

Oglądane komputery, nad zakupem których się zastanawiam:

1. Tańszy (=dla mnie lepiej)
Lenovo ThinkPad T420
Procesor Intel Core i5-2520M (2,5 - 3,2GHz) (tu różnica)
Dysk Twardy 120 SSD lub 128 SSD lub 240 HDD
Grafika Intel HD 3000 (tu różnica)
RAM 4GB lub dopłata 150 zł i wtedy 8GB
DVD
Wifi
Kamera
Klawiatura oryginalnie polski układ "tradycyjna" w znaczeniu zwartych klawiszy
i niebieskiego entera (tu różnica)
4 x USB 2.0 (tu różnica)
VGA
RJ45
eSATA (tu różnica)
DisplayPort (tu różnica)
Matryca 14" LED 1366 x 768 matowa
Zainstalowany Oryginalny Windows 7 PRO 64bit PL
Faktura i pisemna gwarancja 12 mcy

2. Droższy (więc już nie lepiej)
Lnovo ThinkPad T430
Procesor Intel Core i5-3320M (2,6 - 3,3GHz) (tu różnica)
Dysk Twardy 120 SSD lub 128 SSD lub 240 HDD
Grafika Intel HD 4000 (tu różnica)
RAM 4GB lub dopłata 150 zł i wtedy 8GB
DVD
Wifi
Kamera
Klawiatura oryginalnie polski układ "nowoczesna" z klawiszami wyspowymi (tu
różnica)
2 x USB 2.0 + 2 x USB 3.0 (tu różnica)
VGA
RJ45
brak esata (tu różnica)
Mini DisplayPort (tu różnica)
Matryca 14" LED 1366 x 768 matowa
Zainstalowany Oryginalny Windows 7 PRO 64bit PL
Faktura i pisemna gwarancja 12 mcy

+++

Trochę przydługi mój post. Niemniej jeśli choć jednym zdaniem pod pojedynczymi
podpunktami zechcecie odpowiedzieć, to będzie to dla mnie pomoc nieoceniona.
Z góry dziękuję,
Majka