Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Dlaczego napędy DVD psują się zawsze w ten sam sposób ?:)

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Dlaczego napędy DVD psują się zawsze w ten sam sposób ?:)
From: Swift <pawprac@gmail.com>
Date: Sun, 13 Nov 2016 15:39:45 -0800 (PST)
Nie wiem, czy tytułowe zdanie jest ogólnie prawdziwe, natomiast z moich
obserwacji, poczynionych na kilkunastu już napędach CD/DVD, wynika, że
najczęściej napęd kończy swój żywot ponieważ przestaje wysuwać się tacka.
Naciśnięcie przycisku powoduje zazwyczaj słyszalny odgłos stuknięcia i buczenia
silnika napędu wysuwania tacki, a tacka pozostaje nieruchoma.

W dwóch, czy trzech przypadkach  - powodem było wytarcie się gumowego paska
klinowego (przypominającego gumkę recepturkę), co udało mi się usunąć poprzez
zmatowanie powierzchni kółek pasowych i powierzchni samego paska.

Jednak w większości wypadków przyczyną nie jest poślizg paska. Po naciśnięciu
przycisku wysuwania, silnik napędu tacki nie obraca się, pasek klinowy i reszta
przekładni pozostaje nieruchoma. We wszystkich prawie zaobserwowanych
przypadkach - zarówno koła pasowe, koła zębate, jak i liniowy (prosty) wieniec
zębaty prowadnicy tacki - nie noszą widocznych śladów zniszczenia, czy choćby
zużycia.

W jednym, czy dwóch przypadkach, spróbowałem usunąć ze wszystkich powierzchni
stary smar i pokryć je nowym - bez rezultatu. Zastanawiam się co jest przyczyną
i czy zazwyczaj jest jedna. Co przychodzi mi do głowy, to wytarcie się panewek
silniczka elektrycznego napędu wysuwu tacki powodujące powstanie luzów i
blokowanie się ośki silnika obciążanej zawsze jakimś momentem zginającym
(oprócz obrotowego) pochodzącym od naciągu paska klinowego.

Zważywszy na ceny większości napędów pytam raczej z czystej ciekawości, nie
mniej interesują mnie wszelkie uwagi i spostrzeżenia.