Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Płyta z dodatkowym kontrolerem IDE/PATA. Mapowanie kanałów w WIN

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Płyta z dodatkowym kontrolerem IDE/PATA. Mapowanie kanałów w WIN 7 ?
From: Swift <pawprac@gmail.com>
Date: Thu, 3 Nov 2016 09:45:19 -0700 (PDT)
Uruchomiłem starszą płytę Asus P5QL PRO z chipsetem P43 (ICH 10), który nie
obsługuje już dysków PATA, a na płycie jest w tym celu osobny kontroler
Marvell. Podłączone mam dwa dyski: systemowy z WIN 7 Sata II podłączony do
gniazda SATA i drugi PATA podłączony do gniazda PATA, obsługiwanego przez ten
dodatkowy kontroler Marvell. Jeżeli dysk SATA podłączam na płycie do gniazd
SATA 1 lub 2, to Menadżer urządzeń (zakładka kontrolery IDE ATA/ATAPI) pokazuje:

ATA CHANNEL 0
ATA CHANNEL 0
ATA CHANNEL 1
ATA CHANNEL 1
ATA CHANNEL 2
ATA CHANNEL 3
ATA CHANNEL 4
ATA CHANNEL 5

Dysk PATA widoczny jest zawsze pod pierwszym z kanałów 0, a dysk SATA - w
zależności czy podłączony do portu SATA 1 czy 2 - widoczny jest odpowiednio na
drugim kanale 0 lub na jednym z kanałów 1. Jeżeli podłączam dysk SATA do portu
SATA 3, to wówczas widoczny jest ona na kanale 2, przy czy kanał ten nie jest
już zdublowany.

Czy takie mapowanie jest spowodowane tym, że dodatkowy - nie wbudowany w
chipset - kontroler PATA ( tu Marvell) współdzieli dwa pierwsze kanały z
kontrolerem SATA wbudowanym w mostek chipsetu ? Czy też WIN 7 coś tu nawala ? W
BIOS ustawiłem jeszcze przed instalacją WIN 7 tryb SATA/AHCI.

Pozdrawiam
PP