Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

[PECET] Zmodyfikowany EeePC - jaki Linux?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: [PECET] Zmodyfikowany EeePC - jaki Linux?
From: Atlantis <marekw1986NOSPAM@wp.pl>
Date: Mon, 4 Apr 2016 09:53:22 +0200
Temat na pograniczu software'u i hardware'u, mam nadzieję, że jeszcze
kwalifikuje się na tę grupę.

Jakiś czas temu zmodyfikowałem nieco swojego poczciwego EeePC 901. Lista
zmian wygląda następująco:
1) W miejsce oryginalnego, bardzo wolnego dysku SSD wstawiłem szybszy,
chiński SSD 64GB, zaprojektowany z myślą o tej linii netbooków
(nowoczesne mSATA nie są z nimi kompatybilne).
2) Zainstalowałem dwupasmową kartę Intela, obsługującą WPA2.
3) Wymieniłem moduł RAM na 2GB.

Komputer testowo działał chwilę na Windowsie 7. Chodził znośnie. Dało
się na nim przeglądać WWW za pomocą Chrome (oczywiście pod warunkiem, że
nie otworzyło się kilkunastu kart, a w tle nie działały żadne
zasobożerne aplikacje), pracować w Office a nawet oglądać filmy przez
VLC (oczywiście nie w HD). Nawet obsługiwał jako-tako YouTube'a.

Biorąc pod uwagę, że to taki "pomocniczy" komputerek do niewymagających
zastosowań warsztatowych, nie mam ochoty wydawać kilkuset zł na licencję
do Windowsa. Poza tym z tego co widzę, Asus nie wypuścił oprogramowania
do tego modelu, dla systemu wyższego niż XP, w związku z czym nie
wszystkie klawisze funkcyjne działały, nie było też związanego z nimi OSD.

Zastanawiam się nad jakimś Linuksem, najchętniej coś w stylu Debiana
(przyzwyczaiłem się do niego eksperymentując z Raspberry Pi). Na dobrą
sprawę jeśli by się dało, mógłby to być właśnie Debian - chciałbym tylko
wiedzieć jaką konfigurację wybrać, jeśli chodzi o GUI.
Czy jest szansa, że na takiej konfiguracji sprzętowej ten system będzie
działał równie sprawnie (lub sprawniej) niż Windows 7? Mogę liczyć na
to, że wszystkie urządzenia będą obsługiwane?