Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] zwiększenie obrotów wentylatora

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] zwiększenie obrotów wentylatora
From: PiteR <email@fauszywy.pl>
Date: Fri, 04 Mar 2016 01:54:36 +0100
Krystek pisze tak:

> Mam wentylator 14cm x 14cm, który kręci się na ok. 1200 obr/min a
> potrzebowałbym ok. 2400-3000 obr/min. Poszperałem w necie i nie
> znalazłem wentylatora 14x14 z takimi obrotami. Są mniejsze, np.
> 8x8, serwerowe, mają ok. 3000-4000 obr/min. Czy można jakoś
> zwiększyć obroty wentylatora? Do głowy przychodzi mi podniesienie
> napięcia przez jakąś przetwornicę ale nie wiem czy to jest
> wykonalne

Z 1200 na 3000 to prawie 3 razy. Wentylator może (ale nie musi) się
spalić jesli będziesz podnosił napięcie. Albo spali się po jakimś czasie.

> i czy płyta główna by na tym przypadkiem nie ucierpiała.

Mogłaby ucierpieć gdyby po spaleniu się wentylatora wyższe napięcie
poszło na kabel tacho lub kabel pwm. Lepiej nie próbuj tego z
podłączonym odczytem obrotów i tacho.

W dwuprzewodowym, masa i +12v, jest bezpieczniej bo tylko wchodzi w grę zwarcie
linii +12v ale tu można dać bezpiecznik.

Trzeba by zrobić próbę zasilić wentylator na stole z powiedzmy +18v czy
osiągnie pożądane obroty i czy w ogóle warto się bawić dalej

pierwsze z brzegu przetwornice

http://allegro.pl/przetwornica-dc-step-up-xl6009-za-lm2577-sx1308-i5724946383.html
http://allegro.pl/przetwornica-step-up-dc-xl6009-zam-lm2577-avr-led-i5618547021.html

--