Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Sreamer do domowych zastosowań

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Sreamer do domowych zastosowań
From: Przemysław Ryk <przemyslaw.ryk@gmail.com>
Date: Thu, 11 Feb 2016 23:46:15 +0100
Dnia Sun, 7 Feb 2016 18:45:11 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

(ciach…)
> Robie to inaczej, ale to akurat nie ma znaczenia.
>
> Zaleta kaset jest odpięcie fizyczne od zasilania. Jesli miałbym dysk
> backupowy wpiety na stałe do kompa to ryzykuje że przepięcie w sieci
> zniszczy wszystko. Wpinanie przez kieszeń USB to ryzyko przekłamania
> danych. Podpinanie przez psata to czasem problem bo kompy nie mają
> złącz. Wpinanie w sata to otwieranie złomu. Itd...

Kilkudyskowy NAS + dyski zewnętrzne + backup w chmurze. U mnie jest tak:

1. Workstacja
4 dyski w RAID10, dane (projekty) z obecnego roku

2. Serwerek
2 dyski w RAID1, dane (projekty) z obecnego roku + rok wstecz

3. Dyski zewnętrzne
Uaktualniane regularne kopie obecnego roku, plus wszystko starsze. Aha -
dyski zewnętrzne mam w postaci fajnego patentu pt. obudowy na 2,5" dysk
SATA, które mają z tyłu wyprowadzenia na USB 2.0 oraz SATA. W zatoce 3,5" w
workstacji jest kieszeń, po wsunięciu w którą dysk pracuje przez interfejs
SATA. Płyta ma hot-swap, do tego programik HotSwap!
(http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm) i niczego nie muszę rozkręcać.

Projekty w fabryce mamy na kilku komputerach synchronizowane wykupionym 1TB
Dropboxa. Dodatkowo rzeczy starsze, do których się sięga rzadko, lądują na
storage w Amazonie.

Jak bym się miał certolić z nagrywaniem płyt, to bym się chyba wykończył
nerwowo - szczególnie, że ich trwałość jest dosyć dyskusyjna.

Co do rozbierania złomu - w drugim komputerze, do którego podpinam czyjeś
dyski, jak trzeba z nich dane zrzucić czy sprawdzić kondycję dysku - mam
panel (coś w stylu http://pclab.pl/art22586.html) z wyprowadzeniem zasilania
i danych SATA. Plus też programik HotSwap! załatwia mi kwestię rozbebeszania
obudowy, żeby wpiąć dysk SATA.

> Bardzo dobra jesli zamierzam trzymać je "na strychu" i kosztują 40zł za
> terabajt ;)

Wiesz - szczególnie cenne dane to się trzyma jeszcze dodatkowo w oddzielnej
lokalizacji…

(ciach…)

[ Ziemia ma skórę. Ta skóra ma choroby. Jedna z tych chorób nazywa się     ]
[ - człowiek.                                        (Friedrich Nietzsche) ]