Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jaki monitor 10-bitowy?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jaki monitor 10-bitowy?
From: Marek <precz@spamowi.com>
Date: Mon, 12 May 2014 10:22:40 +0200
W międzyczasie miałem przyjemność konsultowania się z EIZO. Od strony praktycznej nie ma czegoś takiego jak 10cio bitowy kolor. Obecnie taką szansę można wykorzystać wyłącznie w oparciu o Photoshop CS6 (i przypuszczalne CC). Działa to wyłącznie na złączach DisplayPort (czyli ani HDMI ani DVI) dla specjalizowanych kart takich jak np. ATI FirePro 3900/4900. W innych aplikacjach kolor będzie 8 bitowy.

Po drugie - nie ma matryc 10cio bitowych. Istnieją tylko 8 bitowe z FRC. Może to być wystarczające do podniesienia ilości przejść tonalnych ale ponoć nie rzuca na kolana.

Po trzecie (to moja hipoteza) - jedyna potencjalna korzyść z monitora z matrycą pseudo 10-cio bitową to wykorzystanie matrycy LUT, która pozwoli uniknąć psucia liniowości na rzecz odwzorowania kolorów po kalibracji. Kłopot jednak w tym, że trzeba założyć iż będzie się pracowało w systemie wyłącznie z bitmapami sRGB (wtedy nie potrzebujemy monitora z szerokim gamutem) lub aRGB (ale wtedy wszystkie obrazy sRGB będą zafałszowane, tzn wystąpią paskudne przebarwienia, bo system nie znając ICC monitora nie będzie potrafił prawidłowo zawęzić przestrzeni barw).

--
Pozdrawiam
Marek