Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dysk SSD ile procent zapasu

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dysk SSD ile procent zapasu
From: Olaf Frikiov Skiorvensen <Belzebub@invalid.invalid>
Date: Wed, 09 Apr 2014 00:21:59 +0200
Wcale nie przypadkiem, dnia Tue, 08 Apr 2014 08:14:27 +0200
 doszła do mnie wiadomość  <li0449$356$1@node2.news.atman.pl>
 od Piotr Rezmer <p.r@bezBzdur.pl>  :
>Witam,
>
>Zamierzam wymienić w laptopie dysk HDD na SSD. Aktualnie mam tam około
>300GB danych. Jaki nadmiar należy przewidzieć w wielkości dysku SSD tak
>by nie popsuć jego wydajności i trwałości? Kiedyś czytałem, że w
>rozwiązaniach storage'owych z NTFS zaleca się wykorzystanie maks. 50%
>przestrzeni dyskowej.
>Na razie przymierzam się do zakupu Samsunga 840 Pro 512GB

Tu masz testy dysków spartycjonowanych w stu procentach i tych samych
dysków spartycjonowanych w siedemdziesięciu pięciu procentach:
http://www.anandtech.com/show/7708/ocz-vertex-460-240gb-review/2
Widać przepaść, ale trzeba pamiętać, że ten test polega na zapełnieniu
partycji roboczej losowymi danymi w stu procentach, w wyniku czego
dyskowi kończy się sparse area i przechodzi w tryb read-modify-write.
Takie coś nie ma prawa zajść jeśli masz system obsługujący TRIM i
będziesz pilnował, aby na dysku zawsze zostawało kilkadziesiąt
gigabajtów wolnego miejsca.
Ja zawsze zostawiam(na dyskach SSD) 20-40 procent wolnego miejsca
(niespartycjonowanego i strimowanego), a jak zaczyna mi go brakować,
to powiększam partycje za pomocą GParted.
Co pewien czas warto też zrobić backup-->secure erase-->restore,
dzięki czemu można się pozbyć "osieroconych" bloków i przywrócić dysk
do "fabrycznej" wydajności.