Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Dysk SSD ile procent zapasu

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Dysk SSD ile procent zapasu
From: "Latet" <latet@latet.pl>
Date: Tue, 8 Apr 2014 23:32:11 +0200
Zamierzam wymienić w laptopie dysk HDD na SSD. Aktualnie mam tam około 300GB danych. Jaki nadmiar należy przewidzieć w wielkości dysku SSD tak by nie popsuć jego wydajności i trwałości? Kiedyś czytałem, że w rozwiązaniach storage'owych z NTFS zaleca się wykorzystanie maks. 50% przestrzeni dyskowej.

Z moich doświadczeń wynika, że 10% powinno wystarczyć do zachowania dysku w formie - mam tu na mysli dysk systemowy, ale cały zaszyfrowany, więc w pewnym sensie jakby cały pełny. Początkowo próbowałem bez żadnego "nadmiaru" i wydajność leciała na łeb na szyję (prędkość zapisu spadła 10x).

Na obecnym dysku sys (OCZ Vertex 4 128GB) stosuję wprawdzie 50% nadmiar, ale tylko dlatego, że przenosiłem na niego działający system z 2x mniejszego dysku i tak już zostało, a że miejsca nie brakuje, to nic z tym nie robię. Dysk działa od ok. 1,5 roku, testuję regularnie - ZERO spadku wydajności.