Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Średnio-mocny stacjonarny pecet

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Średnio-mocny stacjonarny pecet
From: "Latet" <latet@latet.pl>
Date: Tue, 25 Mar 2014 10:17:06 +0100
pomyśl. jeśli zasilacz będzie ekstremalnie cichy, i biernie chłodzony CPU, to ten komp się przegrzeje. Takie numery są prawie możliwe na sprawdzonych doświadczalnie konfiguracjach, a nie wyczytanych z not katalogowych. (np amd64 działają bez wentylatorów) Im większy dasz radiator na procku i większy wentylator tym większe szanse na cichą pracę. Cichą aktywną wentylacje.

Przegrzewania się nie boję. Mam obudowę o ażurowym przodzie i w niej dwa 12cm wiatraki - jeden z boku - dmucha częsciowo na (bierny) radiator obecnego CPU, częsciowo na (bierny) radiator grafiki. Drugi wiatrak w tyle obudowy, a trzeci oczywiście w spodzie zasilacza. Żadnego z nich praktycznie nie słyszę. Temparatury mam w zwyczaju monitorować i nic mi się nigdy nie przegrzewało.

Mój obecny stary Core2 Duo ma TWP 65W, więc wychodzę z założenia (nei wiem czy słusznego), że nowocześniejszy procek o takim samym TWP również da się chłodzić w podobny - niemal bierny sposób.

Na pewno nie chcę dopuścić do instalacji zmiennobrotowego wiatraka dołączanego przez intela do precesora, bo takie zawsze słychać i zwiększają obroty zbyt chętnie, bez ważnej potrzeby.

Nic się złego nie dzieje, zapewniam, jak rdzenie CPU mają (przy małym obciążeniu) w okolicach 40-45C. U mnie tak jest non-stop od 2008 r. i wszystko pracuje super stabilnie. Nigdy nie osiągnąłem temp. przy której CPU by sam zmniejszał taktowanie. Przy najbardziej obciążających, syntetycznych testach temp. rdzeni dochodziła do 80°C i nawet wtedy nic się nie działo. Przy normalnych, choć obciążających zadanich, np. obróbka video HD, max. który obserwowałem w upalne dni to 65°C (rdzenie). Wbrew panującym przesądom, nie jest to żaden problem dla CPU, a jeśli nawet teoretycznie skraca jego żywot, to i tak są to długie lata. Nie warto katować uszu i szargać sobie nerwów, aby procek chodził 20 lat zamiast 15 :-)

latet