Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Co kupic? i3 czy i5

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Co kupic? i3 czy i5
From: Michal <quiarmainuf@dunflimblag.mailexpire.com>
Date: Sun, 10 Nov 2013 12:10:45 +0100
W dniu 2013-11-09 21:54, Marcin N pisze:

> i3 czwartej generacji ma AES. Co więcej - z zegarem 3.4 GHz jest szybszy
> od i5 z mniejszym zegarem - w typowych zastosowaniach, nawet w
> niektórych grach.

No i co daje ten AES w procesorze do zastosowań typu biuro/internet
jakim jest typu i3? SSD mają sprzętowe wsparcie wewnętrzne dla AES (nie
polecane ze względu na żywotność w tańszych konstrukcjach jakie łączy
się z i3), a popularny Truecrypt nawet na stareńkim, paroletnim Phenomie
965 ma ~500 MB/s w zapisie/odczycie z AES. Więcej nie trzeba, bo to jest
granica szybkości SSD lub macierzy RAID0 nawet dla 4 HDD mechaniczych i
te 2TB/s ze wsparciem sprzętowym AES jest tylko teoretyczną zaletą.
Używam takiej właśnie macierzy z PhenomemII X4 @3,6GHz (czyli chyba to
jest odpowiednik 985 - fabrycznie 955 bez podnoszenia napięcia itp -
samym mnożnikiem w wersji black i bez żyłowania dla dodatkowych 100-200
MHz by było to całkowicie stabilne)
i nie widzę żadnej różnicy w zapisie/odczycie nawet z przy kopiowaniu z
RAMDysku na partycję nieszyfrowaną bądź szyfrowaną Truecryptem w AES256.
Więc po co ten AES w tak słabym CPU jak i3 - realnie, a nie na zasadzie
"fajnie mieć" bo nie znam domowych zastosowań wyciągających ponad te
500-520 MB/s zapis/odczyt. (*)macierz 8-10 dysków w RAID0 to nie są
domowe zastosowania, sam jestem jedyną osobą wśród znajomych mającą 120
GB SSD na system i macierz 4x1TB RAID0 na magazyn - ludzie wręcz dziwią
się "po co mi tyle dysków, nie lepiej 1 x 4TB?" U mnie akurat płyta bez
UEFI, więc 4TB odpadał gdy nie było jeszcze w konfigu SSD bo HDD musiał
być wtedy bootowalny, a do GUID trzeba BIOS z UEFI, zresztą jak torzyłem
tą macierz dokupując co rok jednego Samsunga HD103SJ gdy zaczynało
brakować miejsca nie było jeszcze dysków konsumenckich 4TB).

A co do i3 dobry do gier? Jakich gier? 1-2 wątkowych sprzed paru lat to
wystarczy i najtańsze pentium Gxxx za sto coś złotych, a nowe tytuły
potrzebują do wydajnego działania 4 rdzeni fizycznych, powoli w
przyszłym roku będzie przenosić się to na architekturę 8-wątkową biorąc
pod uwagę nowe konsole i ich porty na PC.
Intel nie jest głupi - i3 to są procesory do współczesnych zastosowań
biuro/internet, chcesz przyzwoitej wydajności - płać i płacz za co
lepsze wersje i5, najlepiej K, albo i7 jeśli używasz softu do zastosowań
półprofesjonalnych obciążającego wiele wątków. To są dobre procesory,
tylko po prostu drogie, zwłaszcza na PL warunki, a przez konsole rozwój
gier stanął praktycznie na parę lat, soft użytkowy też nie za bardzo
kwapił się do wykorzystania więcej niż 4 rdzeni, a utylizacją rewelacji
jaką mogło być GPGPU, zwłaszcza w otwartej wersji OpenCL, a nie
zamkniętych producenckich CUDA czy QuickSync, niemal nikt z twórców
softu nie jest zainteresowany.

--
/MB