Lista pecet@man.lodz.pl
[Lista archiwów] [Inne Listy]

Re: [PECET] Jaki skaner teraz kupić?

To: pecet@man.lodz.pl
Subject: Re: [PECET] Jaki skaner teraz kupić?
From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <prosze@czytac.fontem.lucida.console>
Date: Sun, 23 Jun 2013 15:53:10 +0200

"Zocha" 51c5fa7f$0$1459$65785112@news.neostrada.pl

Nie wiem. Zapewne ma kiepski aparat fotograficzny.

To jakie minimalne parametry powinien mieć aparat
fotograficzny w komórce lub tablecie żeby to miało sens?

IMO nie ma już telefonów (nowych) z kamerkami mniejszymi niż 5 megapikseli.
Jeśli masz 300dpi i kartkę papieru A4 -- 210 mm na 297 mm (bodajże -- jeśli
mylę się, to proszę mnie poprawić [zamiast pierdolić]) to masz tych pikseli
na skanie mniej więcej tyle:

 (210mm*297mm*300d/i*300d/i)/(25.4mm/i*25.4mm/i)=8700632,4012648dd

 milimetry i cale zetną się wzajemnie a zostaną jedynie dotki,
 i to w kwadracie, choć wiadomo powszechnie, że dotka jest
 okrągła? u mnie dotki były kwadratowe i były rysowane jako
 kwadraty -- kwadrat po kwadracie, cały raster złożony z masy
 takich kwadracików... raster malowany TeXem na blankiecie
 pocztowym ze 20 lat temu (mogę dać źródło w TeXu)

Czyli tak na oko to 8 megapikseli dla A4, ale nie musisz skanować całej kartki
naraz.
Co więcej -- nie samym megapikselem żyje aparat i DTP. Zanim zOCeRuję, zwykle
obrobię
lekko innymi programami -- a że ja mam 190 MB ,,dysku'' w swym telefonie, to
mam raczej
ograniczone pole do popisu.

IMO ważne jest:

() oświetlenie -- skaner płaski ma swoje, i to zazwyczaj dobre.
   komórka nie ma swego, bo na LEDkĘ pracująca jako lampa
   doświetlająca nie można liczyć

() stabilne trzymanie komórki w trakcie pstrykania -- skaner
   nie drga zbyt mocno w trakcie skanowania

() obrobienie wstępne skanu -- tu płaski skaner zazwyczaj wymięka

Od kilku lat (od kiedy mam cyfrówkę lustrzaną) wiem, że nie warto kupować
do domu (do małego biura także) skanera płaskiego. Łatwiej postawić skanowaną
kartkę papieru w pionie i strzelić jej fotkę. Ja mocuje papier do lustra,
mając światło (okno) daleko, po boku. Pstryk i już? Trzeba lekko obrobić.

Podobnie z komórką -- moja ma tryb tekstowy (znacząco ułatwia późniejszą
obróbkę) i daje dobre efekty nawet przy słabym świetle i słabym (bo
błyszczącym) papierze ,,magazynowym''. Lustrzanki mają kilkanaście
megapiseli i zastraszająco dobra jakość, co zupełnie dystansuje
skanery płaskie. No i najważniejsze -- lustrzanka czy komórka
służy do wielu zadań a płaski skaner -- raczej nie. ;)

-=-

Reasumując? ;) IMO każdą komórką można OCeRować, ale trzeba tekst
podzielić na fragmenty i przed OCeRacją lekko obrobić programami
graficznymi. Ja chyba używam obecnie tego:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.iudesk.android.photo.editor&feature=search_result

CamScan skanuje i śle do Photo Editor  a ten do OCRów...

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.intsig.camscanner&feature=search_result

Efekty są różne i zależą od wielu czynników:

-- jakości oświetlenia
-- drżenia rąk
-- wielkości i kontrastowości tekstu
-- cierpliwości
-- płaskości ;) papieru (zwykle papier jest
   jakoś powyginany, co nie ułatwia rozpoznawania)

ale IMO skaner płaski to obecnie pomyłka w domu i małym biurze.
{a duże biuro nie będzie szukało pomocy na grupie dyskusyjnej]

-=-

GoClever chyba wygrzebuje elementy ze śmietnika -- stąd IMO słabo nadaje się
jako skaner.
Duży rozrzut ;) parametrów komponentów świadczy o tym, że to słaby sprzęt, choć
być może
adekwatny do ceny.

-=-

Widziałem recenzję komórki HTC -- jej aparat miał jasny na 2:1 obiektyw,
czyli bardzo jasny. To niby jest bardzo ważne. Lustrzankowe ZOOMy mają
czasami/zwykle 1:5.6 i mniej. Im dłuższa ogniskowa, tym ciemniejszy
(przy tej samej średnicy) obiektyw i tym mniejsza głębia ostrości.
2:1 to 100 (sto) razy więcej światła niż 1:5.6 o czym warto pamiętać
(; czasami. ;) Krótka ogniskowa komórki też ma swoje zalety w ww.
głębi -- długie (na pół metra) ZOOMy nie mają prawie wcale głębi
ostrości na pełnym świetle, ale na szczęście ;) są ciemne (bywa,
że trzeba pstrykać na świetle 1:11) przez co głębia (; jakaś ;)
już jest, bo im ciemniejszy obiektyw, tym większa GO.

Wysoka jasność )przykładowo w HTC -- 2:1) obiektywu skutkuje krótką GO.

Niby kartka papieru jest płaska, bo trudno doszukiwać się wypukłości
druku, ;) ale zwykle nie jest równoległa do matrycy aparatu -- stąd
ważne jest, aby GO jakaś/niezerowa była. Przy odległości matryca-papier
rzędu 10 cm i pochyleniu kartki formatu A4 o 10 stopni, możemy mieć
naprawdę bardzo duże różnice odległości a znacząco lepszej równoległości
możesz nie uzyskać. Rozwiązaniem jest zmniejszenie formatu, czyli
skanowanie kartki A4 na raty.

-=-

Jeśli chcesz powagi i nabzdyczenia -- kup najdroższy skaner, najlepiej
na raty. które będą spłacały kolejne pokolenia. :) A jeśli Ci zależy na
OCeRacji tekstu czy skanowaniu (; pod spódnicą w sklepie ;) lub czytelni
to IMO zainwestuj w smartfon, który ma o niebo lepsze zdolności w tej
materii niż najlepszy skaner płaski dostępny dla każdego -- może od
razu słać skany tu i ówdzie; szukać w necie teksów podobnych; jest
mobilny oraz stale rozwijany, bo i soft jest stale unowocześniany
i nie żal po paru latach kupić nowy smartfon.

--
  .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'