Re: RAM czy SSD

Autor: Michal <snunkiawnev_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Mon, 25 Mar 2013 16:36:43 +0100

W dniu 2013-03-25 10:58, Budzik pisze:
> Jako ze moj komp Athlon 3000 to ju偶 prehistoria

Czyli zapewne A64 3000+ pod S939 z DDR1 400 (200MHz).
Zapomnij o tym 1 GB pami臋ci.

> - postanowi艂em si臋> przesi膮艣c na co艣 nowszego - c2d.

Tez przesiadka z gorszego na z艂e. Jak ju偶 zmieniasz ca艂膮 platform臋 (CPU,
mobo, RAM) to przesiadaj si臋 na co艣 wsp贸艂czesnego - cho膰by z ta艅szych
rozwi膮za艅 na FM2 - b臋dziesz mia艂 nowe wszystko (w tym bezproblemowe
kupno taniego DDR3 1866, wydajne CPU i grafik臋, a ca艂o艣膰 o ma艂yym
zu偶yciu energii) i zauwa偶aln膮 r贸偶nic臋 w wydajno艣ci.

> Musze jednak kupi膰 RAM bo mam w nim tylko 1GB.
> 2x 2GB kosztuje oko艂o 230z艂.

Zapomnij o tej pami臋ci. Zreszt膮 nawet jakby艣 chcia艂 dokupi膰 DDR1 to nie
2x 2GB, a do tego 1GB dodatkowo tylko 2GB, bo za bardzo nie widz臋 sensu
pakowania si臋 w OS 64bit na tak wolnym CPU (a jak膮艣 licencj臋 na tym A64
z 1GB zapewne masz (tak?) i przy 1 GB nie jest to OS 64bit.

> Lepiej wyda膰 230z艂 na RAM

Nie. Albo po kosztach minimum kupi膰 do tego CPU 2GB RAM (lub 2x 1GB RAM
jak taniej) - OS 32bit i tak wi臋cej nie obs艂u偶y i monitorowa膰 Allegro -
czasem uda si臋 kupi膰 A64 X2 3800-4400 za kwoty rz臋du 20-30 z艂. Sam 1,5
roku temu kupi艂em do test贸w w licytacji A64 3200+ Venice za 1,89 z艂 z
odbiorem osobistym - jak dobrze poszukasz i nie spieszysz si臋 to CPU 939
s膮 ma艂o chodliwe.

A jak ju偶 zminia膰 platform臋 to nie rze藕bi膰 w g* i pakowa膰 si臋 w
przestarza艂e C2D z DDR2 tylko kt贸re艣 z bud藕etowych rozwi膮za艅
wsp贸艂czesnych ze wskazaniem na FM2 - stosunkowo tanio, cicho i
energooszczednie, a je艣li kto艣 nie gra itp. spokojne wystarcza do pracy,
zw艂aszcza jak zdier偶y艂e艣 do tej pory A64 3000+.

> czy moze zostawi膰 1GB, kupi膰 SSD i ustawi膰 na nim SWAP i postawi膰 system?
> Co da lepszy efekt?

Oczywi艣cie RAM. Do ilo艣ci jak膮 potrafi膮 wykorzysta膰 aplikacje - 3GB przy
OS 32bit lub 8+ GB dla OS 64bit w zale偶no艣ci jakie zapotrzebowanie maj膮
aplikacje (zazwyczaj wystarcza 2x 4GB DDR3 zostawiaj膮c otwart膮 drog臋 do
do艂o偶enia pami臋ci w razie potrzeby).

SSD kupuje si臋 dopiero wtedy gdy zbyt wolny CPU i braki RAM nie s膮
hamulcem, a kul膮 u nogi systemu staje si臋 czas dost臋pu do plik贸w, kt贸ego
nawet 4GB bufory dyskowe i prefetch nie za艂atwia. W tej kolejno艣ci
zakup贸w, nie odwrotnie.

--
/MB