Re: tani komp - dobry wybor?

Autor: Michal <snunkiawnev_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Fri, 15 Mar 2013 16:51:14 +0100

W dniu 2013-03-15 13:45, Kamil pisze:

> [...]

        Czasem nawet nie mo偶na ze wzgl臋du na specyficzne programy - na 2
komputerach mam jeszcze stare licencje na Lexa z zabezpieczeniem
dyskietkowym z CopyControl (dopisuje si臋 to w nieudokumentowany spos贸b
do slack贸w w sektorach HDD i pod 偶adnym pozorem nie mo偶na tego
defragmentowa膰, bo licencja p贸jdzie si臋 kocha膰 (a z dyskietki jest ju偶
przeniesiona i nie ma na niej uprawnie艅, wi臋c odzyskanie tego od
producenta kosztuje czas i dodatkowe pieni膮dze - dlatego nowe licencje
bra艂em ju偶 na wersj臋 online).

> To ju偶 od dawna tylko mit. Dotyczy niewielkiej ilo艣ci przypadk贸w pracy na
> du偶ej ilo艣ci ma艂ych plik贸w np. tekstowych (programi艣ci, ksi臋gowo艣膰).

        Ty chyba zatrzyma艂e艣 si臋 w czasach program贸w ksi臋gowych pod DOS i
WordPerfecta. Sprawd藕 sobie ile masz ma艂ych plik贸w na partycji
systemowej, w tym WINSXS.

> Szary u偶ytkownik ma na dysku du偶e pliki w jednym kawa艂ku. Filmy,

No chyba 偶e o takim u偶ytkowniku m贸wimy, dla kt贸rego pliki to co艣 w
rodzaju "Aktualny hit kinowy_BluRay.iso" o wadze 25-50GB. Akurat filmy w
przypadku legalnej dystrybucji w PL to albo dalej hardcopy na optycznych
no艣nikach fizycznych albo streaming online - praktycznie nie ma w PL
us艂ugi do pobierania film贸w w postaci plik贸w, podobnie jest z muzyk膮
(zreszt膮 艣wietne Spotify te偶 by dzia艂a膰 z tak膮 wydajno艣ci膮 kt贸ra ca艂y
czas mnie zadziwia - szybciej jest doda膰 i odtworzy膰 album w streamingu
ni偶 szuka膰 jego CDRipa z EAC itp. je艣li akurat ma si臋 dany album kupiony
na CDAudio) te偶 tworzy ogromn膮 ilo艣膰 malutkich plik贸w le偶膮cych na dysku
systemowym.

> gry, itp.

        W co Ty ostatnio gra艂e艣? W Doom3 z plikami *.pak od idSoftware? Wejd藕
sobie do katalogu steamapps i zobacz jakie tam pliki le偶膮 - poza du偶ymi
tysi膮ce malutkich, bo developerzy od dawna nie bawi膮 si臋 ju偶 w kontenery
w wi臋kszo艣ci przypadk贸w.

> Jedynym problemem mo偶e by膰 fragmentacja plik贸w konfiguracyjnych systemu np.
> rejestru. Jednak to wp艂ywa nieznacznie tylko na czas uruchamiania systemu.

        Wolne 偶arty. I wcale mnie to nie cieszy, 偶e od kiedy HDD liczy si臋 w
terabajtach, a SSD sta艂y si臋 powszechne developerzy nie przejmuj膮 si臋
optymalizacj膮 systemu plik贸w. Kto艣 tu wspomnia艂, 偶e mo偶na w艂膮czy膰
komputer i i艣膰 na kaw臋 - to si臋 zgadza, sam od kupna SSD du偶o mniej
pal臋, bo wcze艣niej w艂膮czaj膮c komputer spokojnie mo偶na by艂o i艣膰 na kaw臋 i
wypali膰 fajk臋 - zanim to wszystko si臋 za艂aduje (OS i dane do bufor贸w
dyskowych z ReadAhead cache, a nie tylko pokazanie pulpitu) spokojnie
mo偶na wypi膰 kaw臋 i wypali膰 fajk臋 przy HDD mechanicznym :>

--
/MB