Re: Jak przenieść RAID 0 ?

Autor: Marek <precz_at_spamowi.com>
Data: Mon, 25 Feb 2013 21:35:19 +0100

W dniu 2013-02-25 19:35, Michal pisze:

> AFAIR przy tym kombinowaniu z kablami SATA nawet mi się to zdarzyło
> i obie macierze zostały poprawnie wykryte (RAID0), ale to może zależeć
> też od konkretnego biosu płyty głównej - raczej nie eksperymentowałbym z
> dyskami zawierajÄ…cymi dane.

Ja nie oznaczyłem kabli, wypiąłem je z dysków na chwilę, zadzwonił
telefon a po rozmowie nie pamiętałem który jest który :-D Zbladłem na
myśl, że zaraz dane w kosmos wyślę. :-D Nic takiego nie stało się na
szczęście. Stąd moje pytanie.

> Jak masz tylko dwa w macierzy, to dobrze np:
> okleić jedną (zazwyczaj pierwszą) z taśm SATA podłączoną do pierwszego
> HDD kawałkiem kolorowej taśmy izolacyjnej - w ten sosób przy
> przekładaniu dysków/kabli trudniej o inną kolejność podłączenia.

Tak zrobiÄ™.

> P.S.
> Nie daj się zbałamucić, że HostRAID = SoftRAID. Po coś jest ten kod w
> biosie umożliwiający spinanie macierzy - choćby po to, aby łatwo
> zainstalować system na wolumenie ustawionym w macierz. A to że WindowsXP
> i starsze nie za dobrze sobie radzą z host RAID, czy większość
> dystrybucji linuksa ma z nimi problemy (choć powoli się to zmienia -
> nowsze wersje PartedMagic zazwyczaj rozpoznajÄ… host RAID z automatu).

Miałem W7 zainstalowany na RAID0 i szczerze mówiąc nawet nie
zastanawiałem się co powoduje, że dysk jest widoczny. W BIOSie ten dysk
(de facto 2 dyski) można ustawić w kolejności bootowania więc to też nie
wywołało myślenia, że to system operacyjny ma jedyną władzę nad spiętymi
dyskami. Żyłem w przekonaniu, że RAID na płycie jest sprzętowy skoro
dysk zachowuje się jak zwykły.

--
Pozdrawiam
Marek