Re: Komputer za 75 zł już w Europie. Może k tos się skusi ;-)

Autor: Michal <snunkiawnev_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Mon, 18 Feb 2013 17:00:14 +0100

W dniu 2013-02-10 23:21, astro pisze:

> Od dwoch lat intensywnie uzywam modemu WiFI USB TP-Link TL-WN722N.

Chyba sieciówki wifi, bo z modemem to AFAIK ma on niewiele wspólnego.

> Nigdy nie sprawial zadnych problemow. Pracuje stabilnie, pingi praktycznie
> identyczne jak na modemie PCI, tylko zasieg lepszy (antene latwiej
> ustawic w dogodnym miejscu).
> W przypadku sprzetu bezprzewodowego wole nawet sieciowki zewnetrzne,
> gdyz dzieki przedluzaczowi USB latwiej jest dogodnie ustawic antene.

        Ale to nadal karta na USB - strasznie nie lubiÄ™ użerać siÄ™ ze
sterownikami sprzętu sieciowego na USB. Kartę PCI/miniPCI/PCCard
wkładasz i zapominasz że jest czy to w laptopie, czy w pececie - raz że
nic nie wystaje z portu jak ten TPLINK i łatwo wyłamać (strasznie
wkurzają mnie te standardowe dongle dołączane np: do tabletów 10" -
psuje wygodę używania podłączone kablem USB) czy w PC, z tym że starałem
się trzymać z dawnych czasów Orinocco i PRISMów, z nowszych Atherosów z
moim ulubionym Planetem WL-8310 - bardzo czuła i wszędzie obsługiwana z
automatu karta na Atherosie AR5xxx.

> Mozna do karty PCI podlaczyc kablem koncentrycznym antene zewnetrzna,
> ale powoduje to tylko niepotrzebne starty sygnalu.

To zależy - ze starych czasów (chyba 2001 albo 2002 r. gdy w PL wolna
ADSLka od TEPSy kosztowała po 150 i więcej PLNów) na dachu poniewiera mi
się jeszcze yagi/uda od Hiperlinka z 15m RPSMA i żadna pogoda jej nie
straszna - USB raczej tak nie wystawisz. Z tym że od ładnych paru lat
nie używa się w miastach 2,4 GHz - to raczej na peryferiach/wioskach
gdzie nie ma kabla, a i "syfu w eterze" jakby mniej.

> Wczesniej laczylem sie dzieki Edimax EW-7318Ug (mial wyraznie gorsza
> czulosc) jednak rowniez pracowal stabilnie (pod warunkiem dobrego
> sygnalu z AP).

Bo to chyba na Ralinku jest - chipsety w odróżnieniu od Atherosów o
stosunkowo małej czułości, za to walące mocą sygnału tak, że zaśmiecają
pasmo jak diabli.

> Zgadza sie, modemy ADSL, "mydelniczki" dostarczane przez operatorow
> czesto sprawialy problemy, ale to raczej wina badziewnosci samych
> urzadzen, nie sposobu podlaczenia. Ewentualnie ta klasa urzadzen do
> stabilnej pracy potrzebuje wiecej niz 5V i 0.5A.

        A te np: Sagemy Fast 800 od Neostrady/Net24 to już jest wogóle sprzÄ™t
dla lubiących "mocne wrażenia" ;)

> Modem 3G Huawei E3131 wspolpracujacy z Aero2 rowniez pracuje raczej
> stabilnie (pomijajac przymusowe, cogodzinne rozlaczanie). Swoja droga
> wymienione urzadzenia bez problemu pracuja pod kontrola Linuksa.

        RobiÅ‚em parÄ™ instalacji E3131 z Aero2 pod linuksem (ma caÅ‚kiem fajnÄ…
aplikację hiszpańską bardzo podobną do playowskiej pozwalającą ludziom
przyzwyczajonym do programu z windows przestawić się na obsługę pod
linuksem, ale ile czasem trzeba namachać się kablem USB przy gorszej
pogodzie to szkoda mówić i transmisja czasem praktycznie ustaje. Przy
tym używanie karty Aero2 na smartphonie z Androidem to czysty relaks.

> Sprzet wysokiej jakosci, czasem audiofilski tez czesto jest podlaczany
> przez USB. Poszukaj urzadzen DAC (digital-to-analog converter) z USB.
> Poczawszy od tanich, Audiotrak Prodigy Cube, Nostromo 4, skonczywszy na
> Cambridge Audio.

Taka moda wynikająca też z częściowo konieczności - raz że nowe mobo
praktycznie nie mają już klasycznych PCI, a kart PCI-E w rozsądnej cenie
jest mało, dwa że i tak Microsoft od Visty w górę tak skopał stos
dźwiękowy, że dobre DSP robią za proste i głupie kodeki, do tego wyciął
warstwę TCP/IP z Firewire (do NT 5.x i pod linuksem działa świetnie),
dodatkowo brakuje wspomnianych PCI, że sam z żalem sprzedałem dopiero co
mojÄ… ulubionÄ… Audigy2 ZS GOLD SB0350 :(

Dźwiękówki na PCI z powodu slotów i oślego uporu Microsoftu po prostu
wymierają zastępowane gorszymi rozwiązaniami - albo zwykłym kodekiem na
mobo, w lepszym wariancie DAC na USB bo inaczej siÄ™ nie da albo nie ma
sensu. Zresztą przez ewolucję współczesnych PC powoli dotyka to i innych
urządzeń - do następnej mobo chyba nie kupię już nawet napędu DVDRW
(nadal używam Plextora i TEACa na IDE) tylko włożę go w kieszeńna USB bo
nie będzie do czego ich podłączyć, zresztą i tak teraz napędu optycznego
używa się raz na ruski rok.

--
/MB