Re: czym sprawdzić/naprawić dysk SSD?

Autor: interia.pl> <m7marek_at_(interia.pl>
Data: Thu, 31 Jan 2013 19:59:07 +0100

Nie spodziewałem się, że mój post wywoła wojnę HDD kontra SSD, jak kiedyś
miedzy AMD a Intelem :) A chciałem tylko namiar na specjalistyczny program
do przetestownia/naprawy SSD, wiec wiele mi tu nie pomogliście, ale dzieki
i za to.

Dysk jednak działa po Secure Erase, stan SMART ocenia na 82%, testowany i
torourowany przez te dwa dni (intesywnie w sumie przez około 16h).
Jest niepewny i dowiedziałem się tu, że posiadam srebrny medalista
awaryjnosci SSD,na pewno teraz będę cześciej robił backup.
Trochę inaczej wyobrażałem sobie SSD, myślałem że podobnie jak w HDD
"leciały" bad sectory tu w miarę zuzycia będą wypalały się "komórki", które
podobnie jak w HDD bedą realokowane na zapasowe lub w razie braku oznaczane
jako BAD, i nie uzywane, ale dalej do nie uszkodzonej części dysku bedzie
się można dostać. A tu poprostu kontroler dysku (ten wbudowany w dysk) nie
radzi sobie z błędami całkiem się zawieszając, tak że nawet zimny restet
nie pomaga tylko trzeba zasilanie wyłaczyć, by go obudzić, ale po próbie
odczytu uszkodzonego fragmentu zamiast cos z tym zrobic (np. realokowac)
poprostu się zawiesza i tylko Secure Erase zrobiło coś z tym.

Ogólnie żałuje że skusiłem się na ten dysk, skusiła mnie cena, nie
zaznajomiłem się z tematem, mimo że te zestawienia z awaryjnością powstały
długo po moim zakupie, ale już na forach coś było o nim słychać. Normalnie
markowego SSD bym nie kupił, za duży stosunek ceny/możliwości, przy moich
domowych zastosowaniach, zwłaszcza że mam SATA2 na płycie i musiałbym
jeszcze kontroler kupić lub płytę wymienić, by wykorzystac pełne prędkości.
(bardziej zależało mi na absolutnej ciszy). Zaraz po zakupie zaznajomiłem
się w co się wpakowałem, ale zakładałem że to przesadzone, że zawsze
słychac tylko tych którym nie działa.

Zobaczymy ile jeszcze pociągnie, mam jeszcze prawie 2,5roku gwarancji.

pozdr.
m7marek