Re: Problemy z SSD

Autor: Michal <dwiopiokult_at_dunflimblag.mailexpire.com>
Data: Sat, 26 Jan 2013 20:28:39 +0100

W dniu 2013-01-17 23:17, Salata pisze:

> Dobre. HDD na wiecznosc. Chcialbym taki zobaczyc. Niestety ostatnie moje
> doswiadczenia pokazuja, ze nie nalezy liczyc nawet na 3 lata dla HDD. Po
> prawie 3 padl mi WD Black, ktory poszedl na gwarancje, ale dane z
> backupu odzyskane. Wczesniej Seagate'y po 2 latach i juz bez gwarancji.
> Niestety obecnie nic nie jest wieczne. Nie oszukujmy sie po 5 latach
> dysk i tak jest do wymiany z wielu powodow.

Zależy jak kto używa HDD. Mi w domowych zastosowaniach HDD do pecetów
przez 23 lata nie padł żaden HDD mechaniczny, a przewinęło mi się ich
pewnie ponad 20. One po prostu praktycznie nie zużywają się przez zapis
jak ma to miejsce w przypadku NAND, a prawidłowo traktowane mogą działać
latami - praktycznie w technologiczną "nieskończoność" bo nawet tak z
rok temu miałem problem oddając do utylizacji dwa moje najstarsze dyski
IDE (WD i Maxtora z przełomu lat 80 i 90 XX w). Do końca były sprawne
mechanicznie, ale nie miałem już mobo/kontrolera MFM i musiałem się
trochę napracować z rozebraniem tych "cegłówek" i mechanicznym
zniszczeniem nośników (to były jeszcze "solidne" talerze z napylaniem
warstwy magnetycznej na aluminium, a nie szkle). Oczywiście każda
elektronika psuje się, ale chciałbym by dyski oparte o NAND flash były
tak długowieczne i nie zużywały się od samego zapisu w coraz mniejszej
ilości cykli - obecne już w granicach ~3000.

P.S.
Dużo zależy jak kto traktuje dyski. Jak wspomniałem wyżej - mi nie padł
żaden HDD z wielu przez tyle lat, koleżance właśnie będę robił kolejnego
laptopa po mechanicznym padzie dysków - jeden po 1,5 roku, drugi po ~5
latach. Dla takich ludzi mających tendencję do rzucania laptopa na łóżko
w czasie pracy SSD są wymarzone, bo dużo trudniej je uszkodzić
mechanicznie przez takie traktowanie.

--
/MB