Re: kamera ip - jaka?

Autor: BartekK <sibi_at_drut.org>
Data: Wed, 23 Jan 2013 21:53:57 +0100

W dniu 2013-01-23 16:47, oofbar pisze:
> [...]
> zobaczy膰, co tam si臋 dzieje, jedna czy max dwie osoby chca miec
> mozliwosc w kazdej chwili popatrzec sobie na to z internetu. Dalej:
> wewn膮trz; nieruchoma; nie wiem czy z zoomem, wiec chyba nie; sam podglad
> (jak pisa艂em, opcja rejestracji -na przyszlosc- nie zaszkodzi); widoczna.
> Ludzi ma byc widac wyra藕nie, przedmioty tez (ale napis贸w na pude艂kach
> czcionk膮 24 nie musze widziec , z oko艂o 20m, o艣wietlenie 艣rednie
> (艣wietl贸wki), raczej jasno. W ciemno艣ci kamera mo偶e by膰 艣lepa.
> W艂a艣nie nie wiem jak膮 rozdzielczo艣膰 potrzebuj臋.

Sprzedam ci m贸j spos贸b na poszukiwanie kamery (obiektywu do kamery):
Bierzesz aparat cyfrowy (ale nie z telefonu, tylko jaki艣 aparat kt贸ry ma
"normalny obiektyw" i tryby manualne. Wybierasz tryb manualny
"preselekcja czasu" i ustawiasz go na 1/50s (tyle b臋dzie mia艂a w
najgorszych warunkach o艣wietleniowych kamera dzia艂aj膮ca z 25fps czyli
jak w PAL). Przys艂ona si臋 automatycznie zapewne ustawi na warto艣膰
najja艣niejsz膮 (2.8? czy ile tam dany aparat b臋dzie mia艂), niech tak
b臋dzie. Zdj臋cia oczywi艣cie robisz bez lampy b艂yskowej!

Do kompletu bierzesz drabin臋 czy inne ustrojstwo pomocnicze, i robisz
fotki w takim miejscu ustawiaj膮c aparat, jak mniejwi臋cej b臋dziesz chcia艂
by by艂a zamontowana kamera. By aparat widzia艂 tak jak bedzie widzia艂a
kamera. Warto postawi膰 koleg臋/kole偶ank臋 w miejscu obserwowanym - b臋dzie
wiadomo jakiej wielko艣ci (w stosunku do ca艂ego kadru) i czytelno艣ci jest
twarz i ca艂a osoba.
Bawi膮c si臋 zoom-em aparatu ustawiasz tak kadr, by by艂o wida膰, to co ma
by wida膰.
Zapewne fotki zrobisz w jakich艣 5, 8 czy wi臋cej MegaPixeli, a takiej
kamery nie kupisz, ale to nie problem
Po wszystkim siadasz do komputera i sobie sprawdzasz fotki:
- po pierwsze czy w og贸le jest sens montowa膰 kamer臋 w tym miejscu -
cz臋sto w艂a艣nie kamera (aparat) patrz膮ca na drzwi/wej艣cie totalnie nic
nie zobaczy, bo zbyt du偶y kontrast jasno艣ci na zewn膮trz i wewn膮trz, i
b臋dzie ciemna sylwetka na tle jasnej plamy 艣wiat艂a zewn臋trznego. A
ustawienie jasno艣ci manualnie i na sztywno (do jasno艣ci
wn臋trza/o艣wietlenia twarzy od wewn臋trznego o艣wietlenia) r贸偶nie si臋
ko艅czy - cz臋sto to si臋 rozje偶dza po pewnym czasie, i wychodzi paskudny
obraz.
- z parametr贸w fotki sobie wyd艂ubiesz i przeliczysz ogniskow膮 - a z niej
k膮t widzenia obiektywu (bo ogniskowej aparatu wprost na ogniskow膮
obiektywu video w kamerce - nijak przelicza膰 nie ma sensu). W EXIFie
b臋dzie zapisana ogniskowa przeliczeniowa dla formatu 35mm (tak jak wg
tego przeliczenia aparat ma zoom np 28-105) i cho膰by z takiego prostego
wykresu http://www.fotografuj.pl/img/original/2482.gif odczytujesz sobie
jaki to jest k膮t widzenia. Skoro dobrze kadr pokrywa si臋 z interesujacym
nas obiektem (z tej odleg艂o艣ci gdzie ma by膰 kamera) np przy ustawionej
ogniskowej 80mm, to wida膰 偶e potrzebujesz kamery z obiektywem oko艂o
30stopni.
- Je艣li nie masz wyboru, i np kupisz kamer臋 z obiektywem np 90', to
patrz tylko i wy艂膮cznie na fotki o odpowiadaj膮cej ogniskowej - np dla
90' to troch臋 mniej ni偶 24mm (ma艂o kt贸ry aparat tak nisko schodzi,
pewnie min to b臋dzie 28mm). I na takich fotkach sprawdzasz czytelno艣膰:
- wybierasz fotki na kt贸rych jest odpowiedni kadr i sensowne
o艣wietlenie, i zmniejszasz ich rozdzielczo艣膰 jakim艣 programem graficznym
(np darmow膮 przegl膮dark膮 IrfanView) do odpowienio niskiej.
przyk艂adowo: najta艅sze web-ip-camery maj膮 realnie 640x480, czyli
0.3MPix, 1024x800 to 0.8Mpix, 1280x1024 to 1.3Mpix, itd. Je艣li fotka to
panorama to 1440x720 = 1Mpix (720p), 1920x1080 = 2Mpix (1080p) itd.
Wiadomo 偶e z aparatu b臋dzie lepszy obraz statyczny ni偶 z kamery obraz
ruchomy, ale pozwoli ci to oszacowa膰 ile % kadru (ile pixeli) b臋dzie
mia艂a posta膰/twarz i czy b臋dzie ona rozpoznawalna. Je艣li przy wybranej
rozdzielczo艣ci (1megapixel?) i wybranym obiektywie (k膮cie widzenia
kamery) jest czytelne - to ok, a jak nie - to szukasz albo wi臋cej Mpix
kamery, albo szukasz "w臋偶szego" obiektywu, kt贸ry pokryje mniejszy kadr
(przewa偶nie w t膮 stron臋 jest problem, 偶e obiektyw widzi wi臋cej ni偶 trzeba).

Przy okazji zauwa偶, 偶e dobrze "wykadrowana" fotka (ustawiona kamera),
nawet przy tak niskiej rozdzielczo艣ci "telewizyjnej pal" czyli nieca艂e
640x480 - jest zadziwiaj膮co dobra/czytelna. Niestety - z kamery
analogowej tak dobrze nie b臋dzie, bo system przeplotu obrazu po艂膮czone z
ruchem na obrazie - zepsuj膮 troch臋 czytelno艣膰...
No i mo偶e si臋 okaza膰, 偶e taniej i pro艣ciej jest wybra膰 dobre jako艣ciowo
(obrazem, odporno艣ci膮 na prze艣wietlenie, itd) kamery analogowe PAL,
takie do kt贸rych do艂膮czasz zewn臋trzne obiektywy (dopasowane do
lokalizacji) i pod艂膮czy膰 te 3 sztuki do jednego rejestratora video dvr z
obs艂ug膮 sieci, i dopiero z niego oglada膰 to zdalnie (lub jak odleg艂o艣膰
niewielka - to po obrazie analogowym wprost)