Re: Stawianie systemu na macierzy RAID z dwóch SSD

Autor: <edek.pienkowski_at_gmail.com>
Data: Sat, 15 Dec 2012 16:56:23 -0800 (PST)

W dniu niedziela, 16 grudnia 2012 01:30:49 UTC+1 użytkownik Michal napisał:

> A to niby dlaczego w sytuacji jak opisana. Ktoś już ma 120 GB SSD,
> zaczyna brakować mu miejsca (przy tej pojemności nic dziwnego)
> i dokupuje drugi taki sam (wcześniej łudził się że 120 GB wystarczy).
> Na pewno taniej wyjdzie niż odkładanie 120 GB na półkę i wydawanie lekką
> rączką bliżej 1000 zł na model 240 GB, a amatorów używanych SSD to chyba
> nawet na Allegro nie sieją przy obecnej żywotności tych dysków.

Co do uzywanych to ja sprawdzilem ostatnio nowy SSD ze sklepu, bo byl otwarty.
Zgadnijcie, czy byl uzywany - nie, tylko "pokazany klientowi, jak dysk
wyglada" - za to smart twierdzil co innego.

Ja jakis czas temu nawet kupilem dwa. Podzielilem tak, ze czesc byla pod
mirror, zeby miec spokoj, a reszta w raid 0. Dla pewnosci dwa dyski to nie
jeden, a w raid0 przestrzen sie sumuje. Kiedys nawet niektorzy chwalili
sie ile transferu i iopsow wyciagali z czterech SSD.

> Od kiedy sterowniki Intela obsługują TRIM dla trybów RAID nie widzę
> przeciwwskazań. Czas dostępu będzie nadal bardzo dobry, a transfery
> marzenie. W Końcu bardzo wydajne RevoDrive to też RAID0 na 2x SF2281
> tylko ukryty przed użytkownikiem, tak że urządzenie identyfikuje się
> od razu jako jeden dysk bez dodatkowych ustawień.

Z ta roznica, ze rzeczy typu FusionIo juz sporo kosztuja, a RevoDrive
byl nie ruszyl, bo to OCZ. Gdyby mi zalezalo, kupilbym kilka ssd. Gdyby mi
sie walal jeden czy wiecej ssd dokupilbym jeden/dwa wiecej i mial to samo.

OP: pod raid0 musisz zwrocic uwage na alignment i rozmiar stripe. Tak
zeby raid0 zapisujac fragment danych a) trafial w jeden fragemnt dysku
 b) najlepiej zdawal sobie sprawe, ktore fragmenty trzymac,
 a przede wszystkim zmieniac razem. Kiedys byly to wartosci rzedu 512KiB,
 teraz musialbys sprawdzic w opisie technicznym dysku. Pewnie tak
ze 4MiB bedzie bezpiecznie, wiecej nie zaszkodzi - jako stripe i alignment.

--
Edek